Loppis Entusiasten

Gamla stramaljbroderier

Jag sydde en del stramalj på 80-talet när det var populärt. Idag är de hopplöst omorderna.
På loppis kan man få dem för nästan ingenting. Om man tvättar dem för hand (det är ju ylle) så blir de mjuka och kan användas till kuddar och liknande.
Många stramalj broderier är gräsligt fula, men de här tyckte jag var ganska fina, de kostade 20-: styck.

                                                                     


Ullgarnet som hör till sådana broderier är egentligen dyra, men på loppis jättebilliga.
 Det går bra att virka mormorsrutor och liknande av garnet. Det blir väldigt lätt och luftigt.
 Här har jag virkat en liten dockfilt av restgarner, mönstret hittade jag på själv.
Ett litet tips: Om man gör en stjärna och sedan repar upp den och mäter hur många meter som gick åt,
 så slipper man bli irriterad varje gång garnet inte räcker, för det är rätt så lite i varje härva.

 

Kommentarer

  • Jeanette Gustafsson säger:

    SV: haha.. jo! Jag ser tapetflagor när jag blundar..

    2011-06-14 | 11:27:14
    Bloggadress: http://jeanetto.blogg.se/

Kommentera inlägget här: