Loppis Entusiasten

Min hobby

Jag gör i ordning loppisdockor.

Det började med att jag såg en 60-tals docka som såg alldeles förskräckligt lortig ut.
Jag tyckte det var synd så jag köpte den för 30:-, gjorde rent den och stickade kläder.
Det var jätteroligt och den blev så fin.

På den vägen är det.
Jag har flera hundra dockor nu så jag ska så småning om öppna ett dockloppis.
Lokalen har jag och rustat och fixat men jag håller hela tiden på och grejar, målar och stökar till där så jag vet inte när jag ska bli klar :D

De två dockor som jag visar före och efterbilder på idag är sköldpaddsdockor som var populära under 60- och 70-talet. Den översta är allra första modellen av Skrållandockan, som hade ett dragsnöre istället för taldosa, från 1966 (på tyska hette hon Plapperle).

Det tog ett tag innan jag kom på hur man ska gå tillväga för att få dem helt rena. Dockor som det leks mycket med blir ofta VÄLDIGT lortiga. Det är absolut inte bara att stoppa dem i tvättmaskinen som många tror,
det är lätt att förtöra dem då.

 
 

Är de inte söta?

Kommentarer

  • Lilladockan säger:

    Oj vilket projekt! Jag gillar inte dockor så mycket, tycker att de är skitläskiga (oavsett om de är lortiga eller nya) :) Men jag måste säga att du har gjort ett fantastiskt jobb! :)

    2011-06-20 | 21:17:11
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/
  • Helena Högberg säger:

    Ja, det är ganska vanligt faktiskt att man tycker dockor är läskiga, min äldsta dotter tycker likadant, men hon har nog vant sig nu :)

    2011-06-21 | 09:16:16
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/
  • Lenita säger:

    hej

    hur gör du för att få håret så bra??

    MVh lenita

    2012-06-12 | 16:38:03

Kommentera inlägget här: