Loppis Entusiasten

Min docka

Det ramlade ner en docka från hyllan idag.
Inte vilken docka som helst, utan min gamla docka.
Mina föräldrar sparade länge för att kunna köpa den till mig på min 2-årsdag.
Jag minns (konstigt nog!) att jag frågade vad den hette. Mor min sade att det stod "GLORIA" på ett guldhjärta i folie runt handleden. Då skulle hon heta det sa jag.

Vad kostade då denna docka 1966?

Jo, 200:-
 
Jämföras kan, att mamma och pappa lånade 50:- ett år innan när de flyttade till sverige från finland för
"att komma igång", så 200:- var MYCKET pengar då. Vad kostar en likvärdig docka idag tro, 400:-?
Inte konstigt att barnen på den tiden fick max EN docka.
Idag kan barnen ha många dockor och ett berg av andra leksaker. På gott och ont.



Gloria var den första dockan jag började renovera.
 
Bekantas barn hade ryckt bort ögonfransarna.
"Någon" i familjen(nämner inget namn) hade ritat med bläck på kinderna i unga år, vilket hade blivit bort-täljt med kniv av min far, vilket gav "spåriga" kinder.
Tygkroppen var också helt söndertrasad. 
Men nu är hon helt okej igen.

Det finns ingen märkning på dockan, men jag gissar att den är tysk.

Kommentarer

  • Anta S säger:

    Gloria är en jättesöt liten tjej! Dina föräldrar gav dig den finaste av presenter. 200 kr var verkligen mycket pengar på den tiden. Jag tror knappast att en sådan docka går att få tag i för 400 kr idag. Gamla dockor har blivit dyra.



    Jag fick en docka (sköldpadd, 53 cm lång) av min mamma när jag var liten, men tyvärr är den helt förstörd. För många år sedan hade jag placerat den i soffan och en ung släkting såg den inte utan satte sig på den och den krossades totalt. Råkar jag hitta en likadan så köper jag den. Jag har alla dockkläderna kvar.

    2011-11-13 | 15:47:07
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Gunnel säger:

    Tänk att du har kvar dockan du fick på din 2-årsdag. Den är ju så himla söt och alla skråmor är borta.

    2011-11-13 | 19:12:54
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Helena Högberg säger:

    Anta s: Du har inte något foto av din gamla docka som du skulle kunna maila till mig? Jag skulle i så fall kunna titta om jag har någon sådan i mitt loppis, jag har ändå en hel del sköldpaddsdockor.

    2011-11-13 | 19:19:42
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/

Kommentera inlägget här: