Loppis Entusiasten

färgade dukar

I helgen har jag blekt, tvättat, färgat och strukit dukar så jag till och med drömmer om dukar!



Först färgen "sand".
När jag tog ur maskinen tyckte jag först att det blev helt misslyckat, alldeles för lite färg, jag hade väl proppat i alldeles för mycket, men när jag fått smälta det ett tag tyckte jag att det ändå blev rätt bra, jag gillar ju lite jordfärger. Det blev ganska stor skillnad på de olika dukarna beroende på vilken färg de hade innan. De hade lite mer färg än fotot visar, det blev lite för ljust.



Sen blev det olivgrön, det blev bra.



Sist ut färgade jag svart, det blev också bra.
Jag hade inga svarta dukar tidigare för det är ur-tråkigt att virka i svart.

Jag färgade givetvis många fler än de jag visar när jag ändå höll på för textilfärg är ju inte särskilt billigt, men "sand" och "olivgrön" hade jag köpt för 20:- i en utförsäljning, så där kom jag billigt undan :)

Nu har jag inte längre någon bunt med aprikos-färgade dukar, såå skönt att bli av med dem!

Kommentarer

  • Lilladockan säger:

    De svarta blev riktigt snygga! Fantastiska mönster i virkningarna och de blev väldigt tydliga i och med den svarta färgen. I like! :)

    2012-04-29 | 15:22:24
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/
  • Lisette säger:

    Gud de blev jättesnygga silket lyft :D

    Den olivgröna och de svarta blev jättebra, hade lätt köpt dem om de funnits i affären :)



    Ha en fin valborg!!

    2012-04-29 | 23:09:59
    Bloggadress: http://vintagerose.webblogg.se/
  • Helena Högberg säger:

    Lisette: Ja, det var roligt att just den stora gröna blev fin, den har min pappas faster som inte längre finns i livet gjort, så den ska sparas (den var urblekt, senaps-färgad innan)

    2012-04-29 | 23:46:28
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/

Kommentera inlägget här: