Loppis Entusiasten

När jag fixar gamla dockkläder

När det finns originalkläder till dockorna jag köper försöker jag alltid bevara dem.
Den här tröjan ser renare ut på fotona än vad den egentligen var.

Före



Oftast brukar de se ut ungefär såhär:
En stickad tröja i syntet, troligen 70-tal eller tidigt 80-tal. Lortig och lite trasig, maskor som har gått.
 
Jag börjar alltid med att laga innan jag tvättar. Tvättar man först kan det går sönder ännu mer.
 
När maskor har gått i stickat, letar jag upp tråd-ändarna som har gått av och knyter ihop med ny tråd i rätt färg, förseglar sedan alla maskor med den nya tråden så att det inte kan löpa mera, försöker följa mönstret i stickningen. Bäst att laga från rätsidan så ser man hur det blir.

När allt är lagat tvättar jag för hand i milt tvättmedel, låter det ligga i blöt en stund.
Man behöver inte skrubba och gnugga, utan bara försiktigt klämma lite på tyget, tvättmedlen är så bra idag att det blir rent ändå.
Hänger man på tork helt dyblött så blir det slätt, formar till plagget som man vill ha det och låter det torka så.

Till sist använder jag en noppa bort-apparat om det behövs, men man måste vara jätteförsiktig, nästan så att den "svävar" ovanför tyget. Det är lätt att den nyper fast i tyget och det går hål!

Efter


Finns det kardborreband som är fulla med trådar och dock-hår, går det lätt bort med en kam.
( jag gillar egentligen inte karborreband, det fastnar i både hår och tyg)

I de lite äldre kläderna (70-tal och tidigare) brukar det vara tryck-knappar. Ofta fattas den ena delen, men det brukar faktiskt funka att ersätta den delen med samma del på en vanlig tryck-knapp som man syr fast, de finns ju i flera olika storlekar.

Kommentarer

  • Lilladockan säger:

    fascinerade! före- och efter-bilder är hemskt intressant när det är pyssel som man gillar :)

    2012-04-04 | 05:59:43
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/
  • Anonym säger:

    jag blir så glad när jag läser din blogg. tänk om alla var måna om att lappa och laga sina prylar i stället för att slänga..

    2012-04-04 | 09:11:22
  • ScrapLinda säger:

    Vad roligt att få se förvandlingen!! Att du orkar?!?! Jag tycker om att se dessa före och efter-bilder, du gör ett otroligt jobb med dockorna - en riktig dock-doktor! ; )



    Kram

    2012-04-04 | 09:21:33
    Bloggadress: http://scraplinda.blogspot.com
  • Malin säger:

    Hej skulle du kunna hjälpa mig o laga en eller 2 tröjor?
    MVH Malin

    Svar: Ja det skulle väl kunna gå bra, om jag klarar det, lite svårt att säga när jag inte sett det, men om du har någon möjlighet, skulle du kunna maila mig foto på hur det trasiga ser ut :)
    Loppis Entusiasten

    2013-10-16 | 02:00:05

Kommentera inlägget här: