Loppis Entusiasten

gamla grejer

Ibland kan jag inte låta bli att fundera över vad det är som gör att vissa personer är så förtjusta i gamla saker, medan andra inte alls är intresserade, tycker bara att det är gammalt skräp som bör kastas.
 
Redan som jätteliten tjej kommer jag ihåg hur jag fashionerat lyssnade till när de äldre berättade om olika gamla saker. På semestrarna hos mammas gamla faster tillbringade jag mycket tid med att gå runt i bodarna och förundras över alla intressanta saker som fanns där. Regniga dagar kunde man sitta på kattvinden och läsa tidningar och kataloger som var från 50-talet och framåt, det fanns massor.
 
Hos mina föräldrar finns lite fina saker "med historia" kvar som jag gillar,
jag fotade lite när jag ändå hade kameran med...

...som den gamla nålasken/trådrullehållaren i plast som mamma fick i present från sverige (hon bodde då i Finland hos sin faster), någongång i början på 50-talet. En av de första plastsakerna som kom till byn, liksom lite exlusivt med plast då, i alla fall i finland som var lite senare med allt efter kriget.
 

Den gamla fina plåtburken var också en present från sverige till mamma i unga år.
 
Den gamla träbyttan som mamma fick hade den gamla kufiska farbrorn i byn haft hela sitt liv.
 

Den lilla gungstolen snickrades till min pappa i 3-årspresent 1945, så söt tycker jag.
Den gamla dockan är från loppis.
 

Spinnrocken snickrade min morfar till sin syster. Den är nu egentligen min, men med platsbrist så får den husera hos mamma så länge.
 
För mig är det här saker som inte får försvinna. Andra hade kanske kastat dem för länge , länge sedan.
Nu har ju de här sakerna affektionsvärde för mig, men ändå så har jag alltid gillat gamla saker även om det inte är från min släkt.
 
Undrar vad det är som gör att man blir en "nostalgiker",
eller en som hellre kastar "det gamla skräpet"?
 
Inte har det med uppväxten att göra heller, för en sysonskara kan vara helt olika trots likadan uppväxt.
 
  

Kommentarer

  • Lesthi säger:

    Intressant tanke faktiskt :D

    2012-08-30 | 10:31:01
    Bloggadress: http://lesthi.blogg.se
  • Gunnel säger:

    Ja, varför blir vi så olika. Det undrar jag med. Själv har jag alltid varit en småsamlare på olika saker men slutat efter ett tag och börjat med en ny samling.

    Men det ligger ett visst vemod i det faktum att när man kommer upp i högre ålder, så måste man avyttra istället. Inte alls lika roligt. Så samla så länge ni kan och tycker det är kul!

    2012-08-30 | 10:47:48
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com

Kommentera inlägget här: