Loppis Entusiasten

kvalitet eller billig massproduktion?

Jag brukar aldrig köpa porslinsdockor på Tradera, för till 99% är det en av de massor,
som invaderade oss på 90-talet, massproduktion.
Men nu dök det upp en handgjord för omväxlings skull.
Den verkade ok, det enda de hade misslyckats totalt med var ögonfransarna.
Inte snyggt.
Jag gissar att det är någon som gjort dockan för första gången på en dockmakar-kurs.
Håret hade inte blivit fastlimmat heller, men det var perfekt för då kunde jag kolla märkningen i nacken. Ögonen skiljer också lite i nyans, det skulle inte en van dockmakare acceptera.
DORI By Rubert 1995, The Doll inc. Artworks, "KW" 1
 
Det är inte alltid så lätt att se skillnad på massproduktion eller "artwork",
så jag tänkte visa lite skillnader. (Dockorna är ungefär lika stora,"damen" något längre)
 
En billig kan se hur fin ut som helst.
Det är när man tar av kläderna, som man bäst ser skillnaden.
 
Den billiga har en hafsigt ihopsatt kropp, och med usla proportioner, "billiga" händer och fötter.
"Artwork" har en fint sydd kropp och välmodellerade händer och ben. Denna är till och med ledad, vilket gör att man kan sätta armar och ben i olika positioner. Även skuggor på porslinet framhävs med måleri.
 
De billiga har ofta diffusa öron, medan de finare har välmodullerade (fick inte med det på fotot :/)
 
Nu hade jag tur att jag kunde kolla märkningen, men perukerna är limmade och om man är osäker är det inte så svårt att lossa peruken i nacken, kolla märkning och sedan limma dit igen :)
 
Vad spelar det nu för roll om det är en "billig" eller en artwork? Nja...
 
Köper man en porslinsdocka av en dock-makare får man ge några tusen.
Går man på en dock-kurs och gör en docka, gissar jag att det inte heller räcker med 1000:- för material+kurs, bara peruken brukar kosta några hundra 
(någon som gått en sådan kurs och vet vad det kostar?)
 
Den billiga dockan kostade ca 200:- på "billighetsaffär" i mitten på 90-talet.
( Mitt loppispris på liknande är 160:- , 64cm hög, vilket jag tycker är lagom för en i perfekt skick)
Ett par välsvarvade ben :D
Jag håller på att göra kläder,  jag får återkomma när hon är klar.

Kommentarer

  • Jenny på La mômes Old fashioned säger:

    Jag får erkänna att jag är helt ointresserad av dockor, men det var roligt att lära sig hur man ser skillnad på dem!

    Svar: Ja, kan ju vara bra att veta lite i köp/sälj syfte även om man inte vill ha dem själv :) Mina barn fick en massa i present när de var små, men de allra flesta har jag gallrat bort till loppis, för även döttrarna har tröttnat på dem.
    Loppis Entusiasten

    2012-08-12 | 21:24:53
    Bloggadress: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
  • Rose-Marie säger:

    Tack för att du delar med dig av ditt kunnande när det gäller dockor. Alltid lika intressant för oss dockentusiaster.

    2012-08-13 | 13:39:08

Kommentera inlägget här: