Loppis Entusiasten

Jag tänkte visa...

...en present jag fick.
Inget loppis fynd, utan helt nytillverkat finskt hantverk.
 
Mina första levnads-månader tillbringade jag i Nykarleby, Finland,
innan mina föräldrar flyttade till Sverige när jag var 8 månader.
 
I Nykarleby finns en tjej som har Atelje Viktoria,
där hon tillverkar den så kallade Nykarleby-stjärnan i tenninfattat glas.
 
"Den gula färgen, som pryder mittcirkeln och två uddar,
symboliserar det himmelska ljuset.
De två röda uddarna vittnar om Guds kärlek
och de två gröna påminner om hoppet och framtidstron.
Den sjunde udden, som är blå, står för jorden och mörkret."
 
Jag hade nämnt att jag skulle vilja ha denna stjärna,
men inte trodde jag att det skulle ordnas,
den finns ju trots allt bara att köpa i ateljen.
Visst är den fin?

Kommentarer

  • Elisabeth säger:

    Jättefin stjärna!
    Hoppas att solens strålar kan träffa det färgade
    glaset!

    Svar: Ja, liite i alla fall (västfönster)
    Loppis Entusiasten

    2012-12-18 | 20:42:46
  • Anta S säger:

    Åh, så snygg! Ett smycke i fönstret!

    2012-12-19 | 22:36:17
    Bloggadress: http://www.antasnaque.blogspot.com

Kommentera inlägget här: