Loppis Entusiasten

Gammalt skit?

bland när man talar om för någon att man älskar att gå på loppis och hellre köper gamla, begagnade grejer istället för nya, så kan man få till svar:

-Äh, gammalt skit, ska det vara något att ha?

Jag tänker bara:
- Synd för dem, de har ju inte fattat någonting!

Oftast är det svårt att ge något exempel på vad man menar,
men idag kom jag på ett alldeles vanligt vardags-exempel.

 

De högra, gröna äggdelaren är relativt ny, jag har gjort av med flera stycken,
för strängarna har gått av.
Så fick jag tag i en gammal på loppis för några år sedan.
Jag tror inte att jag kommer att behöva köpa flera.
 
Den gamla:

...rostar inte
...är snyggare
...ger fler, tunnare skivor
...har kraftigare och hållbarare strängar
...är gjord i metall
...kostade bara 5:-

Hur ska man få folk att förstå skillnaden mellan gammal kvalite och nytt "slit och släng"?

Kommentarer

  • Anonym säger:

    WORD!

    2012-02-26 | 12:45:37
  • Anta S säger:

    Ett mycket bra exempel på att gammalt (oftast) är bäst. Du är en klok kvinna!

    2012-02-26 | 14:34:17
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Jessica säger:

    BRA inlägg. Sunda åsikter. Lysande fotoidé. Den idén inspireras jag av och kanske lägger upp liknande exempel på min egen blogg i sommar.

    Miljötänk gillar jag och hoppas det sprids.

    2012-02-26 | 16:14:22
    Bloggadress: http://retrolyckan.blogg.se/
  • Anne Marie Niemi säger:

    Vilket klokt resonemang. Jag håller med, helt och hållet.

    2012-02-26 | 18:08:20

Kommentera inlägget här: