Loppis Entusiasten

sindy-dockan

Jag lägger det här inlägget under kategorin "Barbie" trots att det inte är det (passar ingen annanstans)

Sindydockorna började tillverkas 1964 om jag inte minns fel. De blev snabbt en "kompis" till Barbie.
Det var från början det engelska företaget Pedigree som gjorde den mindre och lite mer flick-aktiga dockan, men under årens lopp har det varit Hasbro och andra leksaksföretag som gjort henne.
Sindy slutade att säljas i sverige i mitten på 90-talet men har fortsatt att säljas i andra länder.
De har börjat finnas en hel del samlare av Sindy.




så här såg de ut fram till mitten av 80-talet...
(hon i mitten saknar sina händer, som är avtagbara, men hon fick vara med i alla fall)




Brudar har ju alltid varit populärt.



Sedan efter mitten på 80-talet började de ändra karaktär, så här såg de ut något enstaka år bara...



...för att sedan bli väldigt lika Barbie.
Synd, det var roligare när de hade ett "eget" utseende.

Kommentarer

  • Ann-Charlotte säger:

    Jag gillade också den "gamla" Sindydockan. Gillade den bättre än Barbie. De såg mycket snällare ut.Min favorit var en mörkhårig balettsindy som jag hade. Hu, vad hemska Sindydockorna ser ut nu, kolla ögonen, ser helt stirriga ut!

    2012-02-10 | 10:00:10
    Bloggadress: http://teakochorkideer.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: