Loppis Entusiasten

den gamla byttan

Jag köpte en gammal bytta (smörbytta kanske ?) för 10:- i lördags på En Hjälpande Hand.



Den var illa åtgången, hårt avlutad antagligen. Torr som fnöske. All gammal patina borta.



Jag har nu försökt att få tillbaka den som man kan tänka sig att den sett ut före avlutningen.
Jag putsade bort träresningen och de lack-klickar som fanns, tog sedan på lite vattenbaserad mörk bets, putsade sedan bort betsen där man kunde tänka sig att normalt slitage skulle finnas.



Till sist oljade jag nu in den eftersom virket hade varit så extremt torrt. Den blev lite mörkare av oljan, tyckte nog egentligen att den var snyggare innan, men kan inte säga att jag ångrar mig ändå för den behövde faktiskt oljan. Det kan vara bra att ha lite före och efter-bilder där man ser vad olja gör för skillnad på färgen också :).

Kommentarer


Kommentera inlägget här: