Loppis Entusiasten

en tur till kolbäck igår

Min äldsta dotter som nyss tagit körkort (hurra!), ville ta en tur till Ankis loppis i Kolbäck igår.
Jag var förstås med på noterna direkt för det var ett tag sedan.
Det finns ju väldigt mycket saker där, och hon hade en del konstglas som passade i mitt köksskåp.
Hon har rätt bra koll på priser, så det var inte jättebilligt, men helt överkomliga priser tycker jag.
 
Jag kör med "tändsticks-ask-knepet" så slipper jag tala om hur stora de var.
 
Jag hade ju tänkt att jag skulle ha färgat glas i skåpet, men denna firre kunde jag inte motstå.
Lite svår att fota var den faktiskt, den var snyggare i verkligheten, ser ut lite som bubbelvatten :)
 

Ett rådjur, jag har inte sett modellen förut.
 
En till "hundbensvas", så nu har jag två. (den är inte sned,det är bara jag som fotat snett)
 
...Och sist men inte minst,så fick jag en sak av Anki

...också svår att fota, men det är en frostad glas-skiva, som inte hade detta mönster, utan det var någon som hade "kladd"-målat ett motiv på den som jag tvättade bort. Riktigt allt gick inte bort, det blev lite skuggningar kvar,så jag satte på mönstrad plast. Det blev faktiskt  riktigt snyggt, lite fusk är det förstås:)
 
Den här glas-skivan ska jag alltså ha till en gammal örn-lampa (har visat den tidigare här på bloggen),
som vi har haft liggande i skåpet länge, och bara väntat på att vi ska hitta en glas-skiva som passar.

Den som väntar på något gott...nu ska det bara monteras på en lamphållare också, så man får se hur det blir i ljus-skenet, det ska bli intressant...
 

Kommentarer

  • Gunnel säger:

    Fina fynd! Jag gillade särskilt glasfisken eftersom jag själv samlat på just glasfiskar och har ett antal i mitt skåp.

    Svar: Ja, den var fin. De flesta fiskarna jag sett har varit flammiga eller med färgprickar inuti, det tycker jag inte riktigt passar med de andra grejerna i skåpet. Det skulle vara kul att se din fisksamling :)
    Loppis Entusiasten

    2012-09-08 | 22:05:24
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Gunnel säger:

    Ska försöka fota vid lämpligt tillfälle och ta med dem i bloggen.

    2012-09-09 | 12:08:58
  • Anonym säger:

    Hej ☺ har nyss kommit över en vacker hundbensvas..i grönt glas med vit insida.. luftbubblor i botten.. har googlat o letat efter info om just denna sort. Vet du ngt mer än jag ? ☺😁

    Svar: Hej! Många glasbruk gjorde hundbensvaserna, så de är lite svåra. Jag vet på ett ungefär hur Åsedas ser ut, men så mycket mer är inte mina kunskaper :) Däremot så tror jag inte att en med vit insida hör till de vanligaste, det är nog en ovanligare sort. prova att googla på "hundbensvas med vitt underfång". Hoppas att du hittar svar :)
    Loppis Entusiasten

    2016-09-26 | 17:50:00

Kommentera inlägget här: