Loppis Entusiasten

Tupperware-reklam, inte

Idag när jag ställde undan efter maten kom jag att tänka på att jag nästan helt har slutat använda mina gamla plastburkar.
När vi flyttade hemifrån alldeles i början på 80-talet var det så populärt med Tupperware-partyn och man handlade en massa burkar. De skulle vara så BRA och HÅLLBARA.
Jag vet inte hur många jag har lämnat på garanti, det är många, och de flesta gångerna har  man fått en helt annan typ av burk än den man lämnade in.
Ibland har det tagit så lång tid att få en ny burk att den "glömts bort".
Och hur ser de ut när man råkat värma något en aning för mycket i micron...
...alldeles fläckiga och raspiga.
Det ser inte alls aptitligt ut., sådant går ju inte på garanti.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska använda de gamla fulingarna till,
det går ju inte ens att ta  dem till loppis.
Några förslag? (Kasta finns inte i mitt ordförråd) 
Några har jag använt till målarfärg för locken på dagens färgburkar är värdelösa.
 
Nä, tacka vet jag gamla glas-skålar och lite plastfolie på!
 
De lite kraftigare vardagsskålarna är mycket hållbarare än vad man tror,
det ska mycket till innan de går sönder.
På loppis kan man hitta massor, som nästan inte kostar någonting.
Och, förresten,
så ser maten mycket godare ut, och man ser vad det är i byttorna i kylskåpet utan att öppna alla lock  :)
Den här sorten, Duralex, har jag skramlat med i massor med år, och de har inte en enda skråma :)
Jag skulle gärna ha fler!

Kommentarer

  • ♥ LILLADOCKAN ♥ säger:

    Duralex-skålarna är grymt bra! Jag har fått en sådan av min mamma. Hon har haft och använt den så länge som jag kan minnas och den är fortfarnade i kalasfint skick :) Köpte en till likadan bara för att jag tycker att de är så bra. Perfekta att göra olika röror i. Och perfekta till hemmagjord kräm :D

    Svar: Ja,de är väldigt användbara, de har till och med körts i diskmaskin massor, men är lika fina ändå, undrar om inte jag också fick min första av mamma? (jag har 2 likadana)
    Loppis Entusiasten

    2012-09-04 | 20:13:14
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/
  • viveca säger:

    jag också hatar kasta grejer.Men ärligt jag har ghjort av med alla tuppeware grejerna. vilken förmögenhet där försvann smile
    jag gillar också glas i kyl ock skåp
    har haft tur glaslådor med lock på loppis till förvaring i kylen
    mycke lättare hålla rent

    2012-09-06 | 09:27:21

Kommentera inlägget här: