Loppis Entusiasten

fynd som jag inte vet var det är ?!

Först tyckte jag inte att jag hittade något på loppiset idag,
men det blev en hel del i alla fall till slut.
 
2 ljusstakar för värmeljus eller breda ljus,
omärkta, men ganska tung gedigen mässing, 10:- styck
Ljussläckaren var helsvart, så jag visste inte ens om det var i mässing eller koppar,
lite annorlunda med det svart trähandtaget. 25:- (krävs ännu mera puts ser jag)
 
Den lilla mattsvarta björnen hade lite nagg på baktassen,
men för 3:- fick den komma hem till mina andra liknande små figurer.
Den stora Verecoskålen har stått ett tag på loppiset för 40:-,
ingen ville ha den, så idag var det halva priset, bra skick, 20:-
 
"nytt" konstsilke i kartong till 2 dukar 130 x 130 cm, 40:-
Det här är inget för mig egentligen, passar nog på lite "finare" ställen :)
 
10:- styck för ljusstakarna utom en av de bakre som kostade 5:- för den var så skitig.
När jag kom hem med den lade jag den i hett vatten...
"KRACK" hördes det dovt i hela köket!
Den blev en tunn spricka som nästan gick igenom hela!
Nåja, man lär sig av misstagen, men, synd,
just den modellen skulle ha blivit snygg i en grupp med 3.
(det syns inget på fotot, och den går ju faktiskt att använda ändå)
Tillägg: ljusstaken som jag hade sönder är från Kosta, samma kostade 95:- på Myrorna :D)
 
 
Sedan har jag idag köpt något som jag inte vet riktigt var det är,
(de på loppiset visste inte heller vad det var)
Den är tung, i nysilver och verkar gammal...
Min gissning är att man ska hålla mat varm eller kall i den här,
lägga is eller varmvatten under de platta delarna,
någon som vet?
Himla snygg i alla fall, just som den är nu, oputsad. 50:-
 
Tillägg: Nu har jag fått det bekräftat, Viktoriansk brödvärmare/toaster, tack alla rara för hjälpen!
 
Ha en trevlig lördag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Visst är det kul när man hittar något sådant där riktigt udda! Din gissning verkar rimlig, hoppas att någon som vet kan bekräfta, det är ju alltid roligt att veta säkert :)
    Kura inne väder idag!
    Ha det så bra!

    Svar: Ja, det är riktigt trist väder idag, men isen smälter, det är skönt!Ha en trevlig lördag Birgitta!
    Loppis Entusiasten

    2013-04-13 | 15:45:32
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Lybtar säger:

    Du hittar ju alltid en massa roliga saker. Hur gör du?

    Svar: Jag står och väntar i regnet 10 min innan de öppnar, det är helt klart värt besväret :D
    Loppis Entusiasten

    2013-04-13 | 18:35:47
    Bloggadress: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
  • Nostalgiarkivet säger:

    Jag tror att det ska vara till att hålla rostat bröd
    varmt i dom fina herrgårdshemmen som fanns förr
    fint ska de vara
    MVH nostalgiarkivet

    Svar: Aha! Ja, det skulle ju passa storleksmässigt! Vet du vad ska man ha under de platta delarna för att hålla det varmt? Man kan inte direkt se några spår efter slitage, den verkar nästan oanvänd!?
    Loppis Entusiasten

    2013-04-13 | 19:25:13
  • Marlene, mamma till Antonio säger:

    Jag ska Googla och se jag finner. Stämplarna ep ns säger man nog epns. Epns betyder ElectroPlated NickelSilver (nysilver som man säger) . Gjort av en legering av koppar, nickel och zink samt elektrolytiskt förslivrade med en mycket tunn hinna av silver ca. 1/1000mm. (Tack Google) Nummret är nog hur tjock hinnan av silvret är.

    Svar: Ja, det stämmer nog precis som du säger! Man ser under på "fötterna" att det är kopparfärg under silvret, men annars är inget bortslitet i övrigt. Jag är så dålig på att googla, jag hittade ingenting, du är säkert bättre på det :) ha en fortsatt trevlig helg Marlene!
    Loppis Entusiasten

    2013-04-13 | 22:31:55
    Bloggadress: http://marlenezufic.blogspot.com

Kommentera inlägget här: