Loppis Entusiasten

När man är på husvisning

 
 
Det har blivit att vi sprungit på en del husvisningar sista tiden,
vi vill ju så gärna hitta ett lämpligt hus.
 
Det är inga flashiga, stylade hus vi tittar på(det är inte vanligt med styling här på orten).
Nej, det är 60-, 70-tals villor  där oftast innehavaren har gått bort eller hamnat på hemmet.
Det brukar vara sparsamt inrett, man ser rätt tydligt att det är och sakerna som "blivit över".
 
När man går runt och kollar kan man se REDA-behållare i glas (som jag letar efter),
som används som skrotburkar i snickarboden.
Inkastat i en garderob ligger en vacker Vicke Lindstrand vas.
I en fin gammal gustavsbergs skål ligger skruvar och muttrar.
 
Det värker i retro-själen när man tänker på att kanske allt hamnar på tippen.
 
Var man riktigt fräck, skulle man kontakta säljaren och fråga om lösöret var till salu,
men, nej, det skulle jag aldrig klara av. Det skulle kännas otroligt girigt!
Annat vore det ju om man ska bestämt sig för att köpa huset,
eller om säljaren åtminstone var med vid visningen, men det förekommer sällan.
 
Man kan ju bara hoppas att de som tar hand om sakerna efter en försäljning,
säljer det eller skänker det till loppis, att det i alla fall inte kastas.
 
 Jag brukar tänka att det är tur att man inte vet vad som kastas på tippen,
då skulle man ligga sömnlös varje natt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Gunnel säger:

    Lycka till och hoppas att ni hittar ett lämpligt hus med många rum och mycket plats.

    Svar: Tack Gunnel,ja, vi letar vidare :)
    Loppis Entusiasten

    2013-04-03 | 10:54:23
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Ida Nielsen säger:

    Sådär tänker jag med... Var på en lägenhetsvisning för några veckor sen. Den blev inte vår, budades högt av vilka jag tror var ett medelålders par. Såg välstadda och heeelt ointresserade ut av att behålla orginalköket. Tänker mig hul Stil-handtagen och reda-hyllorna ligger på returstationen. Usch

    Svar: Ja, usch man ryser av tanken! Jag hade i alla fall tur som lyckade rädda en REDA-hylla och teak-kornischer från tippen i alla fall när en granne sålde sin lägenheten. De som skulle köpa lägenheten skulle riva ut hela originalköket från -46 :(
    Loppis Entusiasten

    2013-04-03 | 17:21:15
    Bloggadress: http://hebreiska.blogg.se/
  • Ida Nielsen säger:

    Äsch, vad tradigt! Varje gång jag är på returstationen smygkikar jag ner i kontainern... Varje gång ser jag nått jag vill dyka ner och undersöka. Ett vackert slagbord bland annat jag har svårt att släppa... När vi slängde ut vårt miljonprogramsbillighetskök från 71 kändes det som vi kom med RIKTIGT skräp och slängde och det låg mycket finare grejer i kontainrarna...

    Svar: Ja, oftast finns det något intressant där, längst ner i containrarna...
    Loppis Entusiasten

    2013-04-03 | 20:00:15
    Bloggadress: http://hebreiska.blogg.se/
  • Nostalgiarkivet säger:

    Jag håller med dej tänk bara tanken att jobba
    på en återvining man skulle bli tokig på alla fina prylar som slängs.hörde häromdagen en som slängde
    alla gamla fotografier som hans pappa tagit på allt från bilar till lastbilar familjefoto mm
    MVH nostalgiarkivet

    2013-04-10 | 15:58:48

Kommentera inlägget här: