Loppis Entusiasten

virkad hatt till barbie

Virkgarn 8/4
 
Gör en ring av 4 lm
varv 1: virka 9 fm runt ringen
varv 2: virka 2 fm i varje maska varvet ut=18 maskor.
varv 3: virka 1 fm i den 1:a m, 2 m i den 2:a m. upprepa varvet ut.
varv 3: virka 2 fm i följande 2 maskor , 2 fm i nästa m, upprepa varvet ut
 
Hädanefter virkar man i de bakre maskbågarna för att hatten ska bli tunnare och forma sig bättre!
 
varv 5-9: virka 1 fm i varje maska varvet ut
varv 10: virka 2 fm i varje maska varvet ut.
varv 11-13: virka 1 fm i varje maska varvet ut.
tag av garnet. Vänd hatten så att det "randiga" är utåt.
 
På den svarta hatten har jag trätt i ett band, då blir brättet något vågigt,
utan band blir brättet platt.
 
Mönster och beskrivning: Loppisentusiasten
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Rose-Marie säger:

    Fin och enkel, tack för beskrivning!
    Har redan gjort en!

    Svar: Vad bra att du gillade mönstret! Jag gjorde 3 stycken, först en prov som blev misslyckad och sedan 2 som fungerade :)
    Loppis Entusiasten

    2013-05-02 | 19:44:48
  • Sanna säger:

    Åhh va du är duktig..är så inspirerande att se hur du "piffar" till alla dina fina fynd.. =)

    SV: Ja tiden går fort när man har roligt..nu måste jag bara sätta ihop en rolig utlottning.. =)

    Kraaaam
    Sanna

    2013-05-03 | 18:54:42
    Bloggadress: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/
  • Kerstin Andersson säger:

    Hej Helena!
    Jag googlade ”virkad hatt Barbie” och hittade ditt mönster. Virkade snabbt ihop en hatt till Twiggy för att matcha outfiten Twiggy Gear som jag håller på att sticka och sy. Och nu ser jag att jag känner igen dig från Barbiegruppen på fb. 😀 Jag skrev senast idag till dig ”Fattar”. Hatten blev fin. 🙏 Mvh Kerstin

    Svar: Vad kul att mönstret kommer till användning :) Det är ganska roligt att komplettera med en hatt ibland, jag gillar huvudbonader på dem, men nu var det längesedan jag virkade någon :)
    Loppis Entusiasten

    2021-10-04 | 18:17:52

Kommentera inlägget här: