Loppis Entusiasten

Gamla Ryakuddar

När man köper ryakuddar på loppis är de sällan fräsha.
De är lite krångliga att tvätta, därför brukar det inte ha blivit gjort överhuvudtaget,
på sisådär 50 år = inte särskilt rent.
Även om de blivit tvättade så innhåller de oftast små skumgummibitar som stoppning,
vilket blir som ett grynigt mjöl när det blir gammalt.
 
Skulle jag inte klara av att sy nytt bakstycke och ny innerkudde,
skulle jag nog avstå från att köpa dem.
 
 
 
På den större kudden var bakstycket dåligt ditsydd,
massor av yllegarnet var inknölad inuti kudden.
På den lilla kudden var bakstycket riktigt bra :)
 
 
Rena och fräsha :)
(Jag tvättar dem för hand i milt tvättmedel)
 
Det är lite marigt att sy dit bakstycke på ryakyddar,
men jag brukar tejpa runt kanten på allt lurvigt garn,
då brukar det gå riktigt bra
 
 
 
Undrar vad detta mönster ska föreställa egentligen?
Kanske inget alls :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Kerstin säger:

    När det var inne med ryamatta knöt jag en med samma mönster som den stora kudden. Namn hade alla ryor, fast nu minns jag ju inte. Norrsken kanske! Så himla gulliga mössor! Har du tagit mönster ur bok? Någonstans har jag bok med docka i röd kappa o sådan fin mössa. Gissar att min Vendela skulle bli fin i den sortens mössa, men jag o sticka numer. Fick en docka med rufsigt hår hos min syster för ett tag sen. Tänkte prova din metod att få håret fint, men jag lyckades inte hitta detta inlägg hos dej trots en del letande.
    Kerstin

    Svar: jag vet precis vilket mönster du menar! Den boken lånade jag på biblioteket och stickade till dockorna av. När jag stickade mössorna till barn fick jag göra om mönstret en del, men det är snarlikt. Jag letade efter inlägget om toviga dockhår, jag hittade det inte heller, jag fick googla fram det :D Det var 2011-10-06, så du kan gå in på datumen i kanten bloggen och hitta det. Norrsken kanske motivet på kudden föreställer då, ja varför inte? :)
    Loppis Entusiasten

    2013-12-04 | 15:31:05
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Tack för den fina mössan!!!!

    2013-12-05 | 22:24:09
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • lopplisa säger:

    Tack för en fin lektion i ryarestauration! Nu har jag ju ingen kudde själv att applicera denna nya kunskap på, men om jag dyker på någon fin ryakudde på loppis, vet jag i alla fall hur jag ska gå tillväga. Huh.. hoppas de bara inte kommer i akryl, klarar verkligen inte av att hantera våt akryl. Rys!

    Svar: När jag fick din kommentar blev jag nyfiken att kolla vad det var för garn i det dyra ryakudde-handarbetet jag beställt från Atelje Margereta, det var akryl! måste säga att jag blev besviken, trodde det var ull!
    Loppis Entusiasten

    2013-12-06 | 20:11:59
    Bloggadress: http://lopplisa.wordpress.com
  • Anette säger:

    Jag hade en bekant en gång som bestämde sig för att göra rent sin bonad(tror jag det var) och la ner alltihopa i klorin. Min mamma höll på bli tokig när hon såg vad han gjort. MEN färgen var kvar och den blev jättefin!
    Ha en fortsatt bra andra adventshelg!!!

    Svar: Det var otroligt att färgen höll i klorin , vilken tur! Ha en fortsatt trevlig helg du med!
    Loppis Entusiasten

    2013-12-07 | 23:43:09
    Bloggadress: http://paradisetkaos.blogspot.com

Kommentera inlägget här: