Loppis Entusiasten

En skitig docka

Jag tänkte att jag kunde visa hur jag gör rent den typen av dockor,
som brukar vara de skitigaste och de jobbigaste att göra rent.
 
Den här typen av sköldpaddsdockor från 60-talet innehåller små skumgummibitar,
vilket gör att det blir som pulver när de lekts med mycket.
Detta pulver börjar sedan krypa ut genom tyget och skitar ner dockorna.
Det är rätt mycket jobb att göra iordning dessa,
men jag tycker ändå det är värt besväret för jag tror att de här kommer att försvinna,
vart eftersom folk har sina vindsrensningar.
Dockorna blir lite snuskiga, och kastas därför.
 
Sömmen i ryggen sprättas upp, likaså sömmarna vid armar och ben.
Därefter töms allt gammalt skumgummi ut.
 
...så här snyggt är det nere i kanterna där pulvret samlar sig.
Man får spola tills allt är borta, ordenligt under alla tygkanter.
 
...sedan tvätt.
Shampo, flytande tvål, handtvättmedel, diskmedel, såpa, det mesta fungerar.
Man får arbeta med fingrarna. Handtvätt på gammalt hederligt vis, inga genvägar :)
Man ska försöka att få in så lite vatten som möjligt inuti armar och ben,
för det är jobbigt att få ur sedan.
 
...torka lite såhär...
 
...och kanske lite såhär...
Vattnet måste ur ögonen så att de inte rostar,
och ur armar och ben, det kan börja att mögla annars!
Det brukar ta flera dagar innan allt är torrt.
 
Nu fyller jag i med ny (eller bättre begagnad) skumgummi som kommer från en loppiskudde.
Man börjar med armar och ben, sedan ska det sys sömmar,
både för att hålla skumgummit kvar där, men också för att man ska kunna böja armar och ben lättare.
Till sist kroppen, sedan sys ryggen igen.
Man kan ju ta helt ny modern vadd om man vill,
men jag ville ha som original.
 
När den är rengjord ser den ju inte ut "som ny" för det.
Det kan ju vara någon fläck som inte går bort, sedan är ju ofta tyget lite blekt och så,
men den är ju i alla fall ren :)
 
Den här dockan fick ha samma kläder som hon hade när jag köpte den,
originalstrumpbyxor och en hemsydd klänning.
Det fattades lite färg på munnen fläckvis, så det bättrades lite.
Den här hade lite stökigt hår, den hade blivit lite klippt,
men hur noga är det när man börjar närma sig 50 år :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • sophie säger:

    Jag tyckte nog att dockan t om såg lite gladare ut när hon var klar!

    2013-02-19 | 14:31:30
    Bloggadress: http://sophie-knoddan.blogspot.co.uk/
  • Rose-Marie säger:

    Åh så söt!
    Tänk vad du kan fixa!

    2013-02-19 | 14:37:05
  • Fammo säger:

    Vad mycket arbete det behövs! Tålamod och tid. Men visst blev den fin. Är det denhär dockan som kallades Skrållan? En sån hade min kompis då jag var liten, och den var ju så mycket finare än min vanliga hårda docka =)

    Svar: Ja, man brukar säga skrållan, egentligen var skrållan den som kunde prata och hade en taldosa, men den såg likadan ut och var av samma märke. Den som inte hade någon taldosa kallades bara "Lillan"och fanns i lite olika storlekar.
    Loppis Entusiasten

    2013-02-19 | 14:45:50
    Bloggadress: http://50arforsent.blogspot.fi/
  • Gunnel säger:

    Jag har kanske sagt det förr men jag säger det igen, du är så skicklig med händerna. Dessutom väldigt kul bilder när dockan torkade.

    Svar: Det kan se riktigt roligt ut ibland när dockor ligger på tork (helst när man får besök hemma, brukar skynda mig att ta bort dem då :D)
    Loppis Entusiasten

    2013-02-19 | 16:11:04
    Bloggadress: http://sockersalt.blogspot.com
  • Sanna säger:

    Oj vilket jättejobb du lagt ner, men fin blev hon.. <3

    SV: Funderar på att skruva av krönet och känna in hur det känns..men vi får se..skall börja grunda den när tiden tillåter..sen får den bli turkos.. :) Vill ha färg nu när vår och sommar längtan är som störst.. <3

    Kraaaam
    Sanna

    Svar: Det kan ju vara en bra ide att prova hur det blir utan krönet på. Turkost blir rilktigt somrigt :)
    Loppis Entusiasten

    2013-02-19 | 20:53:09
    Bloggadress: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/
  • Anta Snaque säger:

    Som jag också sagt förr – du är dockornas goda fe. Lilla docktjejen blev väldigt fin. Och ser gladare ut, precis som Sophie skrev här ovan.
    Dockans tork-"ställningar" lockade fram skratt.

    2013-02-20 | 00:31:21
    Bloggadress: http://www.antasnaque.blogspot.com
  • ScrapLinda säger:

    Oooh, länge sen jag var här - formaterade om datorn så alla bokmärken försvann. Men nu har jag äntligen hittat hit igen.

    Så duktig du är med dockorna, helt otroligt! En sak jag undrat över länge, varför kallas dockan "sköldpaddsdocka"?

    Ha det gott!! (Och ja, Estelle mår fint och leks mycket med i perioder. Dock måste jag mycket snart göra något åt hennes hår. ;-) )

    Svar: Kul att du tittade in "hos mig"! Jag håller koll på alla fina kort du gör i alla fall (lite dålig på att kommentera bara :)) De här dockorna har en liten sköldpadda som märke i nacken. Det är för att det är tyska firman SHILDKRÖT som gjort dem, och det betyder just sköldpadda på svenska. Kul att Estelle fortfarande gillas :)
    Loppis Entusiasten

    2013-02-20 | 11:40:24
    Bloggadress: http://scraplinda.blogspot.se
  • donnasandra säger:

    Blev så fin!!

    2013-02-20 | 11:50:50
    Bloggadress: http://donnasandra.com/
  • Undantaget säger:

    Vad söt hon blev. Jätteroligt att någon förbarmar sig över alla dessa dockor.

    2013-02-26 | 16:21:24
    Bloggadress: http://www.undantagethuleback.blogg.se
  • Desirée Kumlin säger:

    Hej! Så fascinerad av dina dockor,jättefint hantverk! Min mamma var mästerskräddare och lärde mig att sy. Nu håller jag på att byta kropp på min gamla Skrållan från-66 det står 89 under sköldpaddan i nacken,vet du vad det betyder ? Mvh Desirée

    Svar: Tack :) Jag har nog inte sett siffror på någon av de Skrållan jag har haft så jag vet inte vad de kan betyda? Annars brukar siffror vara längden på dockan men det stämmer inte med 89 isåfall?
    Loppis Entusiasten

    2023-07-27 | 15:23:51

Kommentera inlägget här: