Loppis Entusiasten

loppisfyndat idag

 
 Jag hittade rätt bra och billiga grejer på loppis idag.
 
Två ljusstakar av pierre Forsell, Skultuna mässing, 20:- styck.
Synd nog, alltid när man hittar "bra" mässingsljusstakar,
så är det alltid någon som varit och skrapat bort stearin med något vasst så det blir smårepor.
Så synd när de annars skulle ha varit i perfekt skick.
Tillägg: Dessa heter "Sfär" enligt uppgift.
 
En riktigt snygg 50-talsvas, FLORENZ, 20:-
Det var fin lasyr på den söta kaninen, man ser den här typen av keramikdjur ibland,
men jag vet ännu inte riktigt vad det är för sort, omärkt 10:-
 
Noppskålen i vitt glas, Gunnar Ander Lindshammar, 10:-
En helt ny liten hjärt-glasskål märkt Orrefors 10:-,
(om det är samma som jag googlade fram,
så heter den "amore" och finns till försäljning nu för 399:-) 
 
Jag var lite fundersam om detta var "Drivved",
jag har en smörbytta i samma modell nere på mitt loppis också,
men jag tror inte att det är det, 10:- styck för dessa.
De har lite rolig modell, nästan som kantareller, alla lite olika.
Jag tycker många gånger att det kan vara snyggare att ha 3 likadana ljusstakar ihop istället för 2 :)
 
Tillägg: Jag har fått hjälp av kunniga facebook-vänner, detta är finskt glas från MUURLA
 
Sedan blev det 2 helt moderna stora ljuslyktor i frostat glas, massiv ek och ljushållare i metall.
Det är inte riktigt min stil, men dottern gillade dem och ska få dem.
Kändes som om de var i riktigt bra kvalitet. 10:- styck
 
Ha en fortsatt trevlig helg!
 

Kommentarer

  • Gila säger:

    Fina fynd! Grattis! De moderna ljuslyktorna i frostat glas är jag nästan säker kommer från Sagaform. Jag hade nämligen en med randigt glas som jag fick i julklapp för några år sen men slog sönder den vid dammsugning....:-/

    Svar: Det stämde så bra så Gila! Jag hittade dem på google nu från 2007 :) glaskupan vilar bara på träkanten så jag förstår att man lätt kan slå sönder dem, får se hur länge de håller hos dottern :)
    Loppis Entusiasten

    2013-02-23 | 18:43:22
    Bloggadress: http://gilasgrotta.blogspot.com/
  • Carina Juhlin säger:

    Vasen är tillverkad av den tyska fabriken Bay, dekoren heter Florenz. Några bilder på fler Bay-vaser med Florenz-dekor. http://www.flickr.com/photos/31299842@N07/2995766428/

    Svar: Tack för länken! Jag trodde fabriken hette Florenz när jag inte kände igen etiketten :)
    Loppis Entusiasten

    2013-02-25 | 17:28:37
  • Ina den Fina säger:

    Så kul att läsa om alla dina loppisfynd, när det blir varmare i luften ska jag också bege mig ut och sakleta :) Kram från Ystad

    Svar: Hej, tack för titten hos mig! Nu hittade jag din blogg också, som verkar kul! Ha en trevlig söndag!
    Loppis Entusiasten

    2013-03-10 | 11:04:52
    Bloggadress: http://inadenfina.wordpress.com

Kommentera inlägget här: