Loppis Entusiasten

ann schaefer/wärff/wolff

I det senaste numret av min favorittidning RESIDENSE,
fanns en artikel om glaskonstnären Ann Wolff
 
Det berättades om när hon slog igenom med den berömda Kosta Boda-klassikern,
ljuslyktan snöboll/snowball 1973.
Jag blev så fundersam, hette hon inte Ann Wärff, hade jag haft så fel?
 
Nej då :)
Hon föddes 1937 i Lübeck, Tyskland med namnet Ann Schaefer.
Hon flyttade till Sverige 1960 och gifte sig med Göran Wärff. De var gifta fram till 1972.
1985 tog hon namnet Wolff efter sin Berlinska mormor.
 
 
Ann Wolff är nästan mer känd i utlandet än hemma i Sverige.
Hon  finns representerad på museer och samlingar världen över med sin vackra konst.
 
Jag har äntligen fått ihop till alla 3 storlekarna av snowball,
men fick nyligen veta att de även finns för vanliga smala ljus,
dessa har jag dock bara sett på bild.
Kanske är de gjorda på senare tid?
Ann Wolff hade royaltys på sin snowball i 10 år.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta säger:

    Intressant läsning! Snöbollarna är vackra - påminner om islyktor.

    2013-07-08 | 01:05:57
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com

Kommentera inlägget här: