Loppis Entusiasten

Konstigt virke

Ett litet snidat loppis-rådjur för 5:-
 
Det är nästan lite abstrakt.
Det har t.ex. bara 2 ben (?) och jättelååånga öron!
Men jag gillade det :)
 
Träet är väldigt lätt.  Det hade en rätt äcklig yta, liksom klibbig...
Jag vet inte om det var någon kladdig lack eller om det var inoljat med något.
Jag tvättade rent och slipade, det var som att slipa i kartong(?).
 
Sedan provade jag med att betsa med vattenbaserad mörk bets.
 
Det blev jättefult, såg ut som om den var gjord i svart sammet,
en grym träresning, nästan lurvig (också som uppluckrad kartong)!
 
Jag glömde att ta kort på det för jag tvättade bort det direkt,
(fördelen med vattenbaserad bets :D)
Man ser däremot hur det låg kvar i konstiga håligheter i virket, nästan som avlånga porer.
 
Nu provade jag lackbets istället.
 
Jättekonstigt.
Fast jag hade slipat ganska rejält så var inte ytan jämn,
så låg något kvar i dessa "porer", lack eller olja.
 
Nej, nu målade jag den med riktig grundfärg istället,
det brukar fylla ut små håligheter bra!
 
Nehejdå! Lika fult!
Nu började jag tröttna! Jag tog ett riktigt tunt lager finspackel över hela,
 
slipade sedan lite. Nu blev den en äkta "shabby chic" :)
 
men det passar inte hemma hos mig, så...
 
...så jag målade den svart.

Nu får den duga :)
 
Just sådana här små saker i trä är roligt att köpa på loppis och prova olika grejer på,
de kan få så väldigt varierat utseende beroende på vad man gör,
och alltid lär man sig något :)
 
 
Hoppas att "BH" i Viby inte tar illa upp att jag joxat med hans/hennes snidade rådjur :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Marlene, mamma till Antonio säger:

    Haha. Hur lång tid slösades inte bort. Och du gav inte upp heller? Ha ha
    Jag har också målat idag, igår, inatt. Vi har målat om ytterdörrend insida. Från blått till vitt. Jag älskar att måla. Man ser verkligen resultat och vilket bra jobb man gjort.

    2013-07-31 | 17:56:37
    Bloggadress: http://marlenezufic.blogspot.com
  • Birgitta säger:

    Helt klart snyggast i svart!!
    Konstigt material. Tror du inte att de där "öronen" är en stiliserad krona...att det är typ en förenklad dovhjort?
    Ja, man kan verkligen lära sig av att experimentera, ibland blir resultatet något helt annat än det man tänkt från början :)
    Må så gott i dagens solsken!

    Svar: Ja, jag trodde först att det var hornen, sedan tyckte någon att det var öronen, så jag vet inte :) Ha det bra Birgitta!
    Loppis Entusiasten

    2013-08-01 | 10:49:34

Kommentera inlägget här: