Loppis Entusiasten

det här med blomkrukor...

Ena väggen i min källarbod,
där jag har mina blomkrukor med tillbehör.
 
En bild säger mer än tusen ord,
ja herregud vilken röra!
 
Det här med blomkrukor är ju ganska hopplöst.
Rätt vad det är så är det dags att plantera om några stycken blommor.
 
Man behöver en storlek som passar blomman,
sedan en ytterkruka som passar innerkrukan,
sen måste ytterkrukan passa de krukor som står bredvid i fönstret också (helst).
 
Allt detta gör ju att man måste ha en del att välja på,
men i alla fall, ibland går det till överdrift!
Att det finns en massa snygga på loppis nästan gratis gör ju inte saken bättre.
 
Man går ner i boden för att snabbt hitta en kruka,
rota, rota, riva fram -Ah! Den blir bra!
Upp igen, inte plockar man undan efter sig heller!
Efter ett tag finns ingen golvyta kvar.
 
Så idag har jag fixat krukorna :)
 
Det gick nästan att få plats med dem!
 
Jag får väl i alla fall försvara mig lite med att...
 
...jag håller ordning på/planterar  både syrrans och mammas blommor också,
...och att jag tog reda på alla bra krukor efter svärfars bortgång,
...och så har jag fått några stycken häftiga krukor av snälla Karina
(som vann leksakerna jag lottade ut, de ska jag visa sedan någon gång :))
 
Nästa gång får jag ta itu med sko-röran :)
 
Ps Jag har slutat helt med att köpa ytterkrukor när jag ger bort blommor till bemärkelsedagar.
Jag har känslan av att folk har fullt tillräckligt med krukor, samt att de flesta är rätt kinkiga och vill välja ytterkruka själv som passar hemma, hur gör ni?  Ds
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • sophie säger:

    Jag håller med att man inte behöver ge ytterkruka med. Här i england har jag sett att de sätter färgat cellofanpapper/plats runt blomman. Det ser helt ok ut och ytterkrukor har man ju redan en hel del....

    Svar: Ja, precis! Man kan ju ta cellofan bara, det är ju jättefint!
    Loppis Entusiasten

    2013-06-26 | 19:23:11
  • Ann-Charlotte säger:

    Du är inte ensam, jag fyller upp ett halvt källarförråd med mina ytterkrukor. Och jag har inte städat, kanske skulle jag ta ett kort och lägga ut...
    Jag har också (oftast) slutat att köpa ytterkrukor till blommor man ger bort. Ibland tar jag en av alla mina udda, för det är ju så att man byter sedan ändå.

    Svar: Jag skulle jättegärna se ditt källarförråd :)
    Loppis Entusiasten

    2013-06-26 | 20:27:03
    Bloggadress: http://teakochorkideer.blogspot.se
  • Birgitta säger:

    Med ett leende konstaterar jag att det du beskriver här känner jag mycket väl igen!!!
    Även fast jag har rensat åtskilliga gånger bland mina krukor måste jag ändå dra ut allt när jag försöker hitta just precis den där rätta krukan för just den blomman som ska stå bland de där andra krukorna :)
    Fast nu gapar mitt krukskåp nästan tomt eftersom jag har konstaterat att jag inte ens kommer att få plats med alla blommor jag har i krukor nu så jag kommer definitivt inte att behöva en enda kruka till när vi flyttar! En fin serie krukor fick mamma och alla de andra åkte iväg till loppis.

    Jag brukar sällan köpa ytterkrukor till blommor jag ger bort. Istället slår jag in krukorna i vaxat papper eller cellofan och dekorerar med fina band eller grova snören. Då är krukan "klädd" utan att riskera att belasta mottagarens lager av oanvända krukor :)

    De fina skotten jag fick av dig huserar fortfarande i petflaskan. Den fungerar utmärkt att bara stoppa ner i en kruka eller trälåda i väntan på rötter. Sånt är enkelt och bra!

    Allt gott till dig!
    Birgitta

    Svar: Du är så duktig att fixa fint, så du kan säkert göra jättesnyggt runt blommor utan krukor :) Jag har också gett bort massor av krukor till höger och vänster, men jag vet inte, de liksom förökar sig i alla fall :)
    Loppis Entusiasten

    2013-06-26 | 22:12:38
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Anta säger:

    Tro mig, värre röror har jag sett! ;-)

    Svar: Jag visade inte hur förrådet såg ut på den andra sidan, bakom mig, där jag inte hade städat ännu...:)
    Loppis Entusiasten

    2013-06-26 | 22:24:22
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com

Kommentera inlägget här: