Loppis Entusiasten

en säck textil

Ännu en gång handlar mitt inlägg om rensandet efter svärfars bortgång.
 
En sprängfylld säck med textil som legat i hans källarbod i ungefär i 20 år.
Med ganska stor säkerhet kommer hela rasket från sambons gamla farmor.
 
Kommentarerna av "med-rensarna" som inte alls ens ville gå igenom säcken var:
 
-Tippen!
-Släpa inte hem en massa lump!
-Kasta!
 
Ungefär hälften kastades när jag sedan gick igenom den, det var trasiga, fläckiga dukar o.s.v,
men minst hälften sparades.
 
Nu börjar jag i alla fall bli klar med det vita.
 
2 stora linnedukar, varav en oanvänd
3 gamla lakan, varav 2 stycken med spets,
12 stycken gamla örngott, de flesta handsydda med spets
16 kökshanddukar i linne, 6 av dem med broderat monogram,
några linneservetter
 
Allt detta var alltså i stort sett i nyskick, det som inte var bra kastades.
Hade jag inte varit med i rensningen, hade detta brunnit på tippen vid det här laget,
det hade väl inte alls varit försvarbart, eller vad tycker ni?
 
Många gånger kanske man inte vet vad man ska göra med t.ex gamla överlakan,
som är för korta att ha som underlakan, men,
de är helt perfekta till att sy örngott, påslakan och babysängkläder av.
 
Hur snyggt/skönt/exklusivt är det inte med kritvita påslakan,
med spets sydda av gamla överlakan och örngott till?!
 
Jag har en hel del kvar att dona med,
dukar, påslakan och allt färgglatt 60-,70-tal.
 
Jag hittade också denna snygga gardinlängd,
synd att det bara fanns en.
 
Jag har hört att det pratats lite om att försöka göra någon slags återvinning av bomull,
på grund av den stora miljöpåverkan det har. Undrar hur det går med det? Någon som vet?
Folk rensar, röjer och kastar textil som aldrig förr, det borde komma återvinning -NU!
 
Regnigt idag, en perfekt dag för strykning :)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anette säger:

    Jag fick också höra när vi rensade huset där mamma och pappa bott att det var bara och kasta, men jag tog reda på ganska mycket och har sorterat bort i omgångar.
    Vilken tur att du tog reda på säcken och räddade de fina textilierna. Vet folk hur mycket en riktig linneduk är värd?
    Kram!!!

    Svar: Jag blev nyfiken och försökte hitta vad en NY "damastlinneduk" kostade, men hittade bara gamla. Ungdomarna idag är nog inte medvetna om linnets höga kvalitet
    Loppis Entusiasten

    2013-05-22 | 13:32:18
    Bloggadress: http://paradisetkaos.blogspot.com
  • Ida Nielsen säger:

    herregud, SLÄNGA sånt?! Folk är tokiga, tur du tog hand om det!

    2013-05-22 | 13:42:44
    Bloggadress: http://hebreiska.blogg.se/
  • Fammo säger:

    Nej nej nej, inte får sådant slängas på tippen! Det tar ont i själen att tänka på allt som faktiskt har åkt dit.

    Svar: Precis så tänker jag också!
    Loppis Entusiasten

    2013-05-22 | 15:49:45
    Bloggadress: http://50arforsent.blogspot.fi/
  • sophie säger:

    Fina saker och tänk allt arbete som lagts ner! Fint att du tar hand om det.

    2013-05-22 | 17:43:55
  • Anta Snaque säger:

    Kan bara hålla med både bloggerskan och föregående kommentatorer. Det är tur att det finns kloka människor som vi som räddar och värdesätter dessa fina textilier. Heder åt oss! :-)
    Hoppas att man mycket snart även börjar återvinna bomull.

    2013-05-22 | 18:57:36
    Bloggadress: http://www.antasnaque.blogspot.com
  • Elisabeth säger:

    Hej!
    På H & M finns nu behållare för alla textilier. Jag tror att detta återvinns. Kolla på H & M:s hemsida.
    Min återvinningssoptipp har även den en container
    för textilier.
    Dessutom är t ex gamla gardiner jätteeftertraktade
    på Tradera! Det är endast bekväma (lata)
    människor som slänger allting!

    M v h/Elisabeth

    Svar: Jag trodde att textilinsamlingen fortfarande bara skänker kläder till behövande, men det med H & M hade jag inte hört om, ska kolla upp det lite, tack för tipset! Retrotextilier börjar bli populärt, det är jättekul! Det vore så bra också om det gick att återvinna bomull när det gäller t.ex trasiga kläder, dukar och lakan, söndertvättade handdukar, solblekta gardiner o.s.v. sådant som finns i enorma mängder och alltid kastas.
    Loppis Entusiasten

    2013-05-22 | 21:12:47
  • Christin säger:

    Skönt att allt gammalt fint inte slängdes, tur du räddade detta. Ska bli skoj att se det färgglada framöver.

    2013-05-24 | 15:16:13
  • Sara säger:

    Tur att du var med! ;) När vi gick igenom farmor och farfars alla tusen tillhörigheter så var vi som tur var tre stycken medvetna "rensare". Jag, min far och hans syster. Alla tre bra på olika saker. Jag gillar återbruk, pappa ser värdet i det mesta och hans syster kan väldigt mycket om gammalt porslin/prydnader och liknande. Vi sparade på mycket. Och jag har kunnat sälja en hel del av de som de ansåg vara skräp på olika säljsidor och tradera. Helbra!

    2013-05-25 | 00:38:19
    Bloggadress: http://sssam.blogg.se

Kommentera inlägget här: