Loppis Entusiasten

rostiga dockögon

När man köper gamla loppisdockor är det inte alls ovanligt att de är rostiga i ögonen.
 
Det blir så när det badats flitigt med dockan,
sedan har den fått ligga med vatten inuti ögongloben så att metalldelarna bakom ögat rostar.
Rosten kryper sedan fram på ögonen, och ibland börjar då också blundfunktionen att krångla.
 
Inte jättebra foto, men det syns lite i alla fall.
 
Jag har nu provat en grej med lyckat resultat.
Egentligen löjligt enkelt och självklart, men det tog mig minst 10 år att komma på :)
 
Vad brukar man göra med rostiga saker som kärvar?
 
Jag sprutade in 5-56 olja bakom ögongloben från kanterna.
Det fick verka lite sedan vände jag på dockan så att överflödig olja fick rinna ur.
Det kom ut en hel del rost bakifrån ögat.
Torkade bort allt som runnit ut, vickade upprepade gånger på ögonen,
sedan funkade blundögonen igen :)
 
 
Det finns ju också riktig låsspray som dunstar och inget blir kvar inuti ögat,
kanske det är bättre egentligen, men jag hade inget att prova med.
Det ska jag testa nästa gång :)
 
Ha en trevlig fredag!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Fammo säger:

    Nämen oj, vad fiffigt! Ögonen blev ju som nya!

    2013-05-31 | 16:43:51
    Bloggadress: http://50arforsent.blogspot.fi/
  • sophie säger:

    Otroligt alltid lika kul att se något gammalt få liv igen!! Nästan lite magiskt!

    2013-05-31 | 19:59:08

Kommentera inlägget här: