Loppis Entusiasten

"de tre" från sea glasbruk

Nu har jag 3 stycken av dessa från SEA Glasbruk
 
 
 
Man ser dem lite här och där, rätt billiga på loppis.
Jag köpte dem i tron att det var ljuslyktor.
 
 
Men nej, de funkar inget bra till det.
Tar man värmeljus blir det en väldig fallhöjd för att få ner dem i lyktan.
Inte ens sådana här ljus fungerar bra. Svårt att tända och står rangligt gör de.
Skulle de brinna ner får man väl aldrig ut grumset i botten.
Kanske om man skulle fylla på med stenar eller något och sedan ta värmeljus,
men då finns risken att de hamnar snett och vint när man släpper ner dem.
 
Är det en vas då?
 
 
Nej, det blir inte heller bra.
Glaskupolen framhäver skaften?
 
Nu har jag sett på 2 ställen (fb och google) att det är en rosengömma.
 
 
Det ska se ut ungefär såhär, fast de jag såg hade en gul ros.
Jag tycker det är lite långsökt, men kanske är det så det ska vara?
 
I så fall gissar jag att det är 80-tal eller tidigt 90-tal när det var mycket rosor och kitsch.
 
Är det någon som har haft en sådan här när det begav sig, som vet säkert?
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • yvonne säger:

    Jag har sålt en sån fast lägre m. en gul ros i. Minns det f. jag tyckte att guldet o den gula rosen inte var snyggt ihop. :=))

    Svar: Då är det nog så det ska vara, fast man inte tycker att det är snyggt direkt :)
    Loppis Entusiasten

    2013-11-03 | 19:58:23

Kommentera inlägget här: