Loppis Entusiasten

dukrullar

På en fb.grupp visade en tjej gamla tygklädda pappersrullar.
De använde man till att rulla upp dukar på förr.
 
Jag brukar också rulla upp dukarna, åtminstone löparna,
på rullar som kommer från foliepapper och liknande.
 
Jag tyckte det var lite gulligt det där att sätta tyg på, ville också prova det,
så jag rotade fram mina rullar, både de jag hade nere på mitt loppis och de jag hade hemma.
 
Jag hade ändå tänkt ta bort dukrullarna på loppiset.
På 1,5 år som jag har haft öppet,
så har inte en endaste person orkat rulla ut dukarna får att se hur de ser ut,
bara för att man måste knyta upp ett band.
 
Jag tänker inte ta ner dem igen förrän jag har plats att lägga dem plant på en hylla istället.
 
 
Mååånga rullar var det.
Nej inte kunde jag klä in alla dessa...
 
 
...men de 29 stycken som var smala och i samma storlek klädde jag med tyg :)
Det var faktiskt väldigt lätt och gick fort.
 
På de gamla som visades på fb var det en knapp ditsydd på alla kortsidor,
men det ville jag inte göra på de här smala rören.
 
Självklart kunde jag inte låta bli att leka lite med kameran också :)
 
 
 
 
 
 
Att alla tyger kommer från loppis behöver jag inte säga va?
Nää...
 
Ha en bra dag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • sophie säger:

    Vad fina man vill ju ha en rulle eller två eller......!!

    2013-10-29 | 17:08:04
  • lopplisa säger:

    Du kan inte ha rullarna som en installation i vardagsrummet då?? De var ju jättesnygga!

    Svar: De ligger redan i lådan med dukar på, annars är det ju en ide :)
    Loppis Entusiasten

    2013-10-29 | 18:22:45
    Bloggadress: http://lopplisa.wordpress.com
  • Anta säger:

    JÄTTELÄCKRA!!! LoppLisas idé var toppen - de är ju ett konstverk!

    2013-10-31 | 15:24:36
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Marlene säger:

    Så fina bilder du tagit

    Svar: Tack :)
    Loppis Entusiasten

    2013-11-01 | 20:17:49
    Bloggadress: http://marlenezufic.blogspot.com
  • Lilla gummann säger:

    Men, gud, va snyggt! Hemma hos oss var bara rullarna klädda med typ silkespapper innan man rullade på dukarna. Men det här ser ju alldeles strålande ut. Och Du verkar vara en riktig samlare som hux flux kunde plocka fram 46 st papprullar...heder åt sådana personer...den som spar han har...

    2013-11-02 | 07:33:05
  • Karin Ottosson säger:

    Min mor hade också bara silkepapper på sina dukrullar. Jag har mina rullar bara som de är, utan tyg eller papper. Men s fint det blev med tyg på dem. Jag fick en idé till annan användning när jag såg dina fina bilder där du byggt med rullarna. Det skulle vara kul att göra något liknande till mina barn på förskolan. Tack för idén!

    Svar: Ja, jag hade bara papprullarna som de var förut också till mina dukar, men det var kul och lätt att klä in dem. Jag kan tänka mig att det finns mycket roligt man kan göra till barnen genom att klä in grejer med överblivna tygstuvar, både runda och fyrkantiga. Om man t.ex har många likadana små fyrkantiga kartonger kan man göra fina byggklossar :) jag tänkte också på, idag faktiskt, att när vi var små gjorde vi dockskåps-soffgrupp av tändsticksaskar med tyg på, det ska jag nog prova igen någon dag :)
    Loppis Entusiasten

    2013-11-23 | 23:20:42

Kommentera inlägget här: