Loppis Entusiasten

nytt gammalt symönster

Trots att jag aldrig har sytt dockkläder efter mönster,
kunde jag inte motstå detta gulliga som jag hittade i en fb-grupp.
 
 
Mönster på dockkläder från 70-talet.
Just dessa dockor har jag ju faktiskt, så det måste provas.
 
Jag har inte visat några dockkläder jag sytt på bloggen,
av den enkla anledningen att de blev gjorda innan jag började blogga,
men jag tänkte jag kunde visa lite, så nu har jag varit nere i dockloppiset och fotat lite.
 
 
Den här tjejen fick en jeanskjol och en spetsstickad kofta.
sockorna har mamma stickat.
 
 
Den här grabben fick snickarbyxor och det randiga är en gammal T-shirt.
Jeanskläder till dockor gör jag av tunt jeanstyg, detta från en gammal klänning.
Ibland sandpapprar jag lite på t.ex knän så det ska se lite slitet ut :)
 
 
Här fanns originalbyxorna, så det blev en tunika som skulle passa till.
Ofta behöver man bara komplettera lite :)
 
 
Jordgubbstyget kommer från en gammal trasig barnklänning.
 
 
Lila fodertyg med gardinspets uppe på.
 
 
Loppisfyndat viscose och lite spets.
 
 
En liten stuvbit som jag hittade i mammas tyggömmor.
 
 
Rosa satin, från loppis förstås.
 
 
Tyg från en omodern blus.
 
 
Här fanns originaljumpern, så det blev en kjol av en tidsenlig gardin :)
 
 
Blandade tyger som jag fått av någon.
 
 
Tidigt 80-tal reades ett par stora byxor ut i det här tyget på H&M nästan gratis (10:- ?)
Jag sydde en kjol till mig själv av det.
När jag växt ur kjolen (!) fick det bli en dockklänning istället. Riktigt fin satin.
 
 
Det blir inte mycket sytt nu för tiden när jag har syskrubb nere i källaren (i loppiset)
I vår förra lägenhet hade jag ett syrum, så det var enklare då.
Det är lite synd för det är himla roligt att sy, både dockkläder och annat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta säger:

    Ett av de bästa modereportage jag sett! Otroligt fina dockkläder som passar de små "mannekängernas" stil precis.
    Jag upprepar: Du är fantastiskt händig! Och med öga för vad som blir snyggt.

    Svar: Tack Anta! :)
    Loppis Entusiasten

    2013-10-10 | 13:30:39
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Rose-Marie säger:

    Ja jag håller med Anta, du har öga för både färg och form!
    De är SÅ söta alla dina dockor, man vill ha allihop!

    Svar: Tack Rose-Marie! Visst är de söta. Det är det som är så roligt, att se skillnaden. En lortig naken docka ser ofta väldigt trist ut, kläderna gör susen :)
    Loppis Entusiasten

    2013-10-10 | 14:16:31
  • Birgitta säger:

    Det är en fröjd att se alla små personligheter som du har fixat till!! Jag hoppas verkligen att fler ska hitta till ditt loppis så de får ta del av allt fint du har! Varför ska man köpa en ny docka när du har så mycket mer än vad som finns i en leksaksaffär ? :)

    2013-10-10 | 17:48:53
  • Béa säger:

    Jättefina kläder och dockor! Vet du var man kan hitta mönster för att sy dockkläder till dockan Skrållan? Din blogg är jättebra....alltid rolig att läsa!

    Svar: Hej Bea! Jag skulle nog hålla utkik på Tradera på mönster till Skrållan. Det har ibland funnits mönsterbilagor i tidningar, så det borde kunna dyka upp mönster där. Skrållan är en så känd docka så det borde finnas. Annars det kanske finns nya mönster på någon riktigt välsorterad tygaffär. Man får tänka på att de gamla Skrållan från 60- och 70-talet är mindre än de är idag, så det är lite beroende på vad du har för docka. Det mönster som jag köpte nu är till dockor som är lite mindre än Skrållan. Tack för att du gillar bloggen!
    Loppis Entusiasten

    2013-10-10 | 18:21:32

Kommentera inlägget här: