Loppis Entusiasten

rosarium

Vi hade ett litet rosa rosarium när vi flyttade hemifrån.
Det var alldeles i början på 80-talet, så de är inte fullt så retro som man kan tro :)
 
Det gick i kras efter några år, jag tror bestämt att det var dammsugarens fel.
Golvet blev alldeles fult och matt av vattnet som forsade ut och golvboningen försvann,
någonting innehöll det, antagligen något slags konserveringsmedel.
 
Sedan dess har jag inte sett några förrän i år, då 3 stycken har dykt upp på kort tid.
 
Den med vita rosen hade hel packning, men den var rätt sunkig, slemmig, bläh,
men det gick ju att göra rent :)
 
Både den stora mörkrosa och den lilla röda hade trasiga packningar,
bottenskivan som håller rosorna var också lite krackelerad.
 
Jag blev tipsad om att man kunde täta med Silicone, och det funkade bra.
Jag tog också ett lager Silicone både på in och utsidan av plattan,
eftersom de var lite krackelerade och dåliga.
 
En extra plastskiva under fick det också bli som extra förstärkning,
sedan eltejp några varv. Det borde hålla.
 
Jag har bara tagit vanligt kokt vatten som fått stå över natten.
Egentligen ska det väl vara något som förhindrar alger och sådant,
men jag kunde inte hitta på något bra. Sambon tyckte vi skulle hälla i sprit :)
 
De har stått en tid nu och inget har sipprat ut i alla fall :)
 
Alla tre saknade den svarta hållaren som ska vara (ser ut som ett rör),
men det tycker jag inte gör något.
Kul att spiralen fanns kvar till den stora, som fanns kvar efter svärfar,
det är sällan man ser dem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: