Loppis Entusiasten

De nya gamla skorna

Ja, som sagt, inte var Tradera-skorna vad jag trodde.
Jag gissade på att det kanske var silverförgylld, lite patinerad koppar
eller kanske något nytillverkat i shabby chic-stil.
 
Det var riktiga barnskor i läder/textil, överdragna med ett rätt tjockt silverlager!
Jag har aldrig hört talas om något liknande, men efter lite sökning på nätet så,
jodå det fanns företag som försilvrade barnskor och nappar!
 
De stämplar då inte sakerna utan hänger på en bricka med stämpel på.
Föremålen lackas också för att hålla sig blanka.
Dessa skor var inte lackade.
De ser ju inte heller ut att vara försilvrade de senaste åren om man säger så.
När sjutton såg barnskorna ut på detta vis, inte efter 50-talet i alla fall.
Snedgådda och slitna med hål framtill.
 
Gunnel var lite rätt ute där när hon gissade i sin kommentar på spraylackade barnskor,
att det var vanligt att göra så i t.ex. USA,
skillnaden var att dessa var i riktigt silver, det ser ut som det i alla fall,
man får väl kolla silverhalten vid lämpligt tillfälle.
 
Det här är en sådan sak som jag inte tycker ska putsas,
de ska få vara precis som de är.
Jag gillar ju att ha lite udda saker, som inte alla har hemma,
nu har jag väl lyckats i alla fall :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Susanne Mellberg säger:

    Nämen vad häftigt! Jag har aldrig sett något liknande. Jag tycker att skorna ser ut att komma från 1900-talets början.

    Svar: Ja, det tycker jag också att det ser ut som :)
    Loppis Entusiasten

    2013-09-14 | 13:55:17
    Bloggadress: http://vintagespyglass.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: