Loppis Entusiasten

glasfåglar från ronneby och murano

Jag fascineras av kristall, konstglas,
men det ska vara rent om man ska kunna se det vackra i det.
Så idag var det dags för lite diskning, så jag passade på att fota mina fåglar.
 
Eftersom många blandar ihop fåglar från Murano, Italien och de från Ronneby,
så tänkte jag visa lite som skiljer dem åt :)
 
De här 4 första kommer från Ronneby.
De är lite enklare och har lite stramare och slätare linjer.
 
 
 
De här 6 nedersta kommer från Murano.
De är lite mer arbetade, med utpräglade stjärtfjädrar.
Om de står på en "sockel" så är det mer mönster och krusiduller på den.
Ofta finns det också lite guldstänk i näbben och /eller i fjädrarna på huvudet.
 
(fåglarna är mellan ca 20-30 cm höga, utom den sista som är mindre)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • lopplisa säger:

    Fin samling och tack för lektionen!! Min absoluta favorit är den till vänster i andra bilden. Antar att det där med fåglar är en tacksam form att jobba fram i glas.

    Svar: Ja, fåglar och fiskar är nog bra att göra i glas, lite "rena" linjer. Min favorit är den färglada på nedersta fotot. Jag har inte sett någon annan likadan :)
    Loppis Entusiasten

    2013-09-19 | 20:10:09
    Bloggadress: http://lopplisa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: