Loppis Entusiasten

lite tips...

När jag nu satt och skrapade bort skit från 3 gamla läckande batterier i en docka,
vilket är ett riktigt hundgöra, tänkte jag komma med ett litet tips eller ett råd,
till er som har barn, tänker skaffa barn eller har varit barn :)
 
 
Jag har ju köpt mycket leksaker på loppis med batterifunktion.
Ofta finns det läckande batterier inuti. Jag skulle nog säga i hälften av fallen!
 
När ni lägger undan leksaker, i källaren, på vinden eller kanske till loppis,
 
TA UR BATTERIERNA!
 
Det är inte alls roligt när gamla leksaksbilen, dockan eller något annat är fullt av batterisyra!
Kanske inte bara batterifunktionen går sönder, utan kanske hela leksaken :(
 
Den här dockan såg ju ganska okej ut tyckte jag,
men vid närmare granskning fanns ju detta batteriläckage,
samt, vilket jag inte fick med på fotot, var det någon som hade gnagat på fingrarna,
en hamster, kattunge eller liknande, en massa små vassa jack :/
Sparkbyxan i frotté gick inte heller att få ordning på.
 
För att få bort sådana jack på gummidockor brukar jag slipa med sandpapper på stället.
Eftersom det blir en ruggad yta på gummit av sandpappret,
så tar jag sedan och gnuggar med aceton, då blir det blankt igen :)
 

Dyker det upp fler naggade fingrar på gummidockor kan jag visa lite :)
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Elisabeth säger:

    Hej!
    Jag tar alltid ut batterier ur saker som inte ska användas!
    Hur tar du bort batteriesyran och oxideringen?
    Din elefant blev jättefin! Hur tog du bort klistret?

    Svar: Hej Elisabeth! Man får sitta och skrapa med en liten smal skruvmejsel eller liknande för att få bort batterisyran, flaga för flaga, det brukar sitta riktigt hårt, så det är rätt jobbigt om det är mycket :(
    Beten ja, jag hade ju lite tur att det var loppisägarinnan som hade limmat, jag kunde då fråga så att det inte var 2-komponentslim, då hade jag nog aldrig fått bort det, men det var det som tur inte. Jag lät elefanten ligga upp och ned i en hink som hade vatten så att det täckte beten. Det fick nog ligga i ett par dygn. Till slut blev limmet så mjukt att det gick att försiktigt dra isär delarna. Sedan pillade/skrapade jag med en vass nål tills allt lim var borta. Tur att det var riktigt bra keramik, annars hade det nog gått sönder flisor, men keramiken var som sten, jättehård, inget lossnade, bra kvalitet! Det hade nog aldrig gått med någon ny billig och porös keramik! :)
    Loppis Entusiasten

    2013-09-03 | 20:35:02
  • Anta säger:

    Du har inte bara begåvats med otroligt händiga händer utan även med fantasi, fiffighet och tålamod till max.
    Man blir imponerad.

    Svar: Tack Anta! Vilken snäll komplimang!
    Loppis Entusiasten

    2013-09-04 | 01:24:08
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Birgitta säger:

    Ännu en docka som blivit väl omhändertagen av dig! ...och kan bara hålla med dig i ditt förra inlägg, gulnad furu är ingen höjdare!...men tacksamt att förvandla med lite färg :)

    2013-09-04 | 10:01:14
  • lopplisa säger:

    Du är ju för rolig du :)!! Vet ingen annan som skulle ta sig an alla dessa till synes hopplösa fall, som du gör med både tålamod och skicklighet!!! Det är alltid lika kul att titta in här och förundras av megamått!

    Svar: Många tycker nog jag är lite knäpp, jag kan köpa en sak, lägga ner massa jobb, sedan sälja det på loppis för samma summa som jag gav :D Men jag brukar säga att något måste man ju hålla på med och alltid lär man sig något nytt :)
    Loppis Entusiasten

    2013-09-04 | 11:05:24
    Bloggadress: http://lopplisa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: