Loppis Entusiasten

lite puts igen...

 
När jag köpte upp "källar-rensningen" tidigare var det så pass mycket mässingsprylar,
att de hamnade i en kasse i källaren som jag fått beta av lite i taget.
Man orkar inte skrubba hur mycket som helst på en gång.
 
Jag har ju pratat flera gånger om ättiksblandningen,
som är så bra när det gäller att ta bort gammal ful lack på mässing,
men dessa var inte lackade så det fick bli vanlig POL-polering, det blir så fin lyster av det.
 
Hur som helst så har jag kommit på att vissa lacker går bort med ACETON!
Det är en nyhet för mig, jag har nämligen provat tidigare och då har det inte fungerat.
Så det kan man ju prova innan man börjar göra en sjudande vatten/ättiksblandning :)
Det beror ju förstås helt på vad det är för slags lack, det vet man inte förrän man har provat.
 
 
 
 
Det är något visst med nyputsad mässing,
den känns ren och len.
Oputsad mässing känns så solkig, nästan lite sådär klibbigt,
så att man vill tvätta händerna när man hållit i det. Tycker jag :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Håller med dig, oputsad mässing är inte snyggt.
    Du är suverän på att polera så där riktigt blankt! Jag blir trött bara av att tänka på att putsa. Spelar ingen roll om det gäller koppar, nysilver eller annat. Tycker det är jättefint med nyputsat, men väljer metaller som tål att tittas på även i oputsat skick bara för att jag är lat :)

    Svar: Ja, det är lite små-jobbigt, allrahelst kandelabrar är inge roliga, men man behöver inte putsa mässing så ofta, blir det ordentligt gjort kan de hålla sig snygga ett år eller mer. De man hittar på loppis har ofta legat över 10 år, det är då de blir så fula.
    Loppis Entusiasten

    2014-04-01 | 13:58:40
  • Anta säger:

    Som nya!

    2014-04-01 | 15:01:38
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com

Kommentera inlägget här: