Loppis Entusiasten

sprättar-tips från en lumpsamlare

Idag kom ett paket till mig med ett gammalt sängöverkast i en riktigt guldgul färg,
ett sådant med en rynkad kappa på, som jag köpt på en fb-grupp.
 
Det var förstås tyget jag ville åt. Det finns mycket tyg i en rynkad kappa,
nämligen 5 meter, så fram med sprättaren!
 
Ofta är det en slags söm på sådana, och även på gardiner, som är himla bra.
 
 
 
Om det ser ut såhär på rätsidan...
 
 
 
...och såhär på avigsidan, så är tråden liksom "virkad" som kedjestygn.
 
 
Då är det en av trådarna som är "magisk"!
 
MEN, man måste hitta just den rätta tråden.
Hittar man den kan man dra bort hela sömmen.
Ibland kan man få hålla på en stund, sprätta lite, prov-dra på olika trådar, sprätta lite till,
men det är helt klart värt besväret att hålla på med det en stund!
Vill det inte fungera från ena kanten, börja från andra hållet istället då.
 
(det fungerar ungefär som när en liten tråd från en fåll på en t-shirt går av,
så släpper hela fållen, bara sådär!)
 
Idag hade jag det väldigt lätt, den magiska tråden var nämligen vit,
så det är ett ypperligt tillfälle att visa på:)
 
 
Alla trådar borta på några få minuter :)
 

Inte blir det en massa skräp heller, bara de långa trådarna.
 
Obs!
Man ska vara väldigt lätt på handen och dra försiktigt så inte den magiska tråden går av,
för då kan man få börja leta efter den igen!
 
Ha en riktigt trevlig fredag!
Imorgon är det storloppis i HALLSTA-ARENA för första gången,
100 bord har jag hört, spännande!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Aha, då tror jag att jag vet var du är :)....och säkert är många andra där också!
    Den där "magiska" sömmen har jag stött på. Perfekt om man ska sprätta något och ett elände när det är en kjolfåll eller liknande som "repar upp sig av sig själv".
    Hoppas det finns mycket fint på loppiset!
    Birgitta

    2014-04-05 | 10:20:22
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Härligt 70-talish :-) Minns de där färgerna från när jag växte upp, hade till och med tapeter i de

    2014-04-05 | 10:22:01
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Anette säger:

    Hade roligt att varit roligt att varit på det där loppiset, men tyvärr händer det annat i denna del av Västmanlands län. Nu ska jag försöka ta itu med att göra 2 olika sockerkakor, 1 för tårtgörning i morgon och 1 enkel fruktkaka.
    Ha en skön fortsättning på helgen!!!

    2014-04-05 | 13:29:43
    Bloggadress: http://paradisetkaos.blogspot.com

Kommentera inlägget här: