Loppis Entusiasten

bonader

Idag har jag mest hållt mig inne på grund av att det luktade så mycket brandrök.
Det kom lite regn en kort stund så det blev lite bättre luft efter det i alla fall.
 
Det blev lite städning hemma istället och jag donade lite i garderoberna,
så jag passar på att visa lite bonader jag har liggande.
 
Jag har nog tänkt att jag ska kunna ha dem på väggen någon gång,
men jag ska nog rama in dem bakom glas eller spänna upp dem på pannå i så fall.
 
De flesta har jag hittat på tyggrupperna på facebook.
 
 
Jag letade ett bra tag efter denna som jag tänkt ha i syrummet,
för jag tycker den är så fin.
Jag har inte riktigt lyckats tyda signeringen,
men det är firman Indianthren som tryck den på linne.
 
 
Waratah Australien handtryck på oblekt, lite melerad linne
 
 
Den här gulliga hunden i "pure Irish linen" passar nog bäst i ett barnrum egentligen.
Jag har sett den här typen av bonader med både hundar, katter, fåglar mm,
helt oemotståndliga tycker jag :)
 
 
Det här är en rapport av ett designtyg i grövre linne som jag fått av en kompis (tack Lena!).
Den skulle bli riktigt snygg uppspänd på en pannå över en soffa eller liknande.
 
 
Den här är stor.  Jag tror att det står "Juillet" som signatur,
men vet inget annat om den, mer än att den finns i andra snygga färgställningar också.
 
 
2 likadana bonader i juteväv i olika färger märkta LAGO-
 
Det var de jag hittade idag.
Bonader är ju ganska lätt att samla på sig,
bara att rulla upp på en papprulle, sedan in i skåpet,
mycket lättare att förvara än tavlor :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • sophie säger:

    Fina! Jag tänkte lite när jag såg dem att här i England har vi ju Tea towels dvs kökshandukar ofta köper man såna när man reser i landet md motiv från där man är , de är lite som bonader då de aldrig har hängare. Men det är klart att matrialet avgör om de är bonader eller handdukar antar jag! Hoppas ni inte besväras för mycket av röken!

    Svar: Du har så rätt sophie! Både den första med sy-motiv och den med röda blomman från Australien är egentligen handdukar, de har till och med hanken kvar. Kanske är också den med hunden en handduk? Jag tycker i alla fall att de är alldeles för fina att skrynkla till och torka händerna på, de gör sig bättre på väggen :)
    Loppis Entusiasten

    2014-08-06 | 11:57:22
  • Birgitta säger:

    När jag ser alla dina samlade saker tänker jag på hur roligt det skulle vara med ett museum där man kunde visa upp allt fint det finns att samla på!
    När vi var till Söderfors herrgård och på söndagen åkte till Öregrund passerade vi ett nostalgimuseum som en äldre man hade ute på landet. Vi hade ingen aning om vad vi kunde förvänta oss, men där fanns sååååå mycket saker och vi fick en personlig guidning av ägaren själv som säkert var över 80 år och hade samlat på allt från brandbilar till riktigt gamla barnvagnar. Där fanns en gammal handelsbod, samlingar av radioapparater, bilar, cyklar, motorcyklar, en helt uppbyggd nostalgi kiosk, kondomautomat :), jukebox, stoooor tågbana med byggnader och allt, lokal man kunde hyra för ca 50 pers helt gjord i 50 talsstil m.m m.m. Vi var där över 2 timmar. Jätteroligt att se och det sista jag besökte var ett riktigt genuint utedass med dasslock och allt :)
    Tänk att få bygga upp något sådant!!!

    Svar: Ja, det lät spännande! Jag har förstått att det finns en del sådana fina och roliga ställen. Det är lite synd att man är så sällan ute och åker och ser sig omkring Sverige, man missar nog en hel del.
    Loppis Entusiasten

    2014-08-06 | 12:58:16
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Anta Snaque säger:

    Mycket snyggt att hänga på väggen! Bonader (och/eller handdukar!) är, precis som du skriver, bra samlarobjekt. Tar liten plats och går inte sönder om de stoppas undan för förvaring.

    Det är verkligen otäckt med branden i ert närområde. En oerhörd tragedi för alla drabbade.
    Och den stickande röken sprider sig och är svår att komma undan.
    Har en kär vän där i närheten som också är drabbad av röken. Det är bara att hålla sig inomhus och stänga dörrar och fönster. Inte vidare bra när det är så här varmt...

    2014-08-06 | 16:52:31
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com

Kommentera inlägget här: