Loppis Entusiasten

det bästa...

...med att de ville göra ett reportage om mig i tidningen var...
 
att nu har en del folk kommit med sina gamla dockor som legat trasiga under en lång tid.
Alltså lååång tid, sådär 50 till 70 år!
 
Det har varit ben och armar som har hängt och dinglat för att gummibanden inuti blivit förstörda,
ben som har ramlat bort och liknande. Egentligen inga stora fel.
 
Det är så himla roligt att få dockorna att komma fram i ljuset igen
och kanske förhindra att de åker på tippen!
Jag har gjort iordning 5 stycken nu men inte kommit ihåg att fota, jag ska bättra mig :)
 
Den här lilla tösen har tygkropp fylld med någon slags tagel och hon hade tappat huvudet.
En egendomlig konstruktion som jag aldrig stött på,
där det gick en metallbåge inuti huvudet, inget annat att fästa kroppen med.
Kanske har det funnits en hals-del till, jag vet faktiskt inte,
men det gick i alla fall att få dit huvudet :)
 
 
Hon hade inga kläder, men jag hittade en begagnad stickad klänning i mina gömmor,
som jag tyckte passade henne bra.
Men jag tyckte hon skulle ha en mössa också, så jag stickade en med likadant mönster,
det blev ju inte samma garn, men det tror jag inte märks så mycket.
 
Nu ska den här lilla tjejen snart få komma hem :)
 
Nästa vecka ska jag ta itu med en som kräver lite mer jobb, får se hur det går.
 
Tillägg:...och så dagen efter inlägget hittade jag fotona på hur dockan såg ut,
glömde att jag hade fotat det :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta säger:

    DU ÄR FANTASTISK!!! Du har magiskt händiga händer! Jag blir så imponerad av alla dina projekt.
    Ha en fin helg!

    Svar: Tack Anta! Du är allt för snäll :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-08 | 17:23:14
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Rose-Marie säger:

    Påminner jättemycket om dockan jag fick från Amerika i början på 50-talet.
    Samma hår och ögon. Min har också två tänder.

    Svar: Vad kul! Har du den kvar?
    Loppis Entusiasten

    2014-02-08 | 17:38:39
  • Rose-Marie säger:

    Ja jag har den kvar.

    Svar: Vad kul! Den skulle vara roligt att se!
    Loppis Entusiasten

    2014-02-09 | 12:39:09
  • Anne Marie Niemi säger:

    Hon blev supersöt. Nej, det märks inte att det är annat garn.
    Lycka till med resten. Om det är något du behöver så hör av dig. Jag har både delar och gummiband.
    Ha en fortsatt bra dag!

    Svar: Tack Anne Marie! Jag har köpt gummiband i tygaffären nu, sådant som ska vara till jackor. De trodde att det var hållbart och bra, hoppas det :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-09 | 14:23:53
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Fantastiskt söt liten docka. :-) Jag har en gammal trasig från sekelskiftet som jag håller hårt i, kanske du kan laga en sådan med ;)

    Svar: Det är så olika på vilket sätt de är trasiga. Har de t.ex armar och ben som är krossade så måste man försöka få tag i reservdelar. Jag har tyvärr inte mycket sådant, utan det är nog bara de stora firmorna som lagar dockor som har sådant på lager. Annars brukar jag alltid göra ett försök att laga om jag klarar av det :) På vilket sätt är den gamla dockan trasig?
    Loppis Entusiasten

    2014-02-09 | 14:25:32
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Rose-Marie säger:

    Ska fota och skicka över någon bild på henne.

    Svar: Kanon! :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-09 | 19:18:57

Kommentera inlägget här: