Loppis Entusiasten

knappt loppis-sugen...?

Efter att ha gått omkring på Antikmässan i Stockholm i 8 timmar igår,
var det knappt att loppis-lusten ville infinna sig idag.
Men bara knappt, det bar iväg i morse i alla fall :)
 
Och jag är glad för det för jag köpte något som jag alltid har velat haft.
 
 
Herta Bengtsson kaffekanna i Blå Eld, Rörstrand.
 
Det är den absolut snyggaste kanna jag vet!
Nu är den ju inte billig direkt. Normalpris går upp emot 1500:-,
men när den nu kostade 510:- slog jag till, chansen kanske inte kommer tillbaka.
Jag såg hur "uppköparna" stod och väntade bakom ryggen på mig,
om jag skulle ställa tillbaka den, men tji fick de :)
 
När jag skulle betala slog damen i kassan in 51:- (de är inte vana med sådana dyra priser tror jag)...
..men ärlig som jag är så talade jag om att det blev ordentligt fel det där.
 
 
En stor våffelvas från Reijmyre var i alla fall billig, 10:-,
men ordentligt solkig var den. Efter ihärdigt diskande var den fortfarande alldeles matt inuti.
De är jobbiga att få rena, de är ju lika "knögliga" på insidan som på utsidan.
 
Jag fick ta fram bly-kulorna.
 
 
Bättre blev det, men jag måste jobba lite till med den.
För att en våffelvas ska vara fin ska den gnistra ordentilgt ren.
 
Har jag pratat om bly-kulorna?
 
 
De är faktiskt riktigt bra. Man häller dem i vasen med lite vatten, kanske 0,5-1 dl,
sedan snurrar man runt dem i vasen så att de tar bort kalkavlagringar.
 
Man ska i alla fall vara lite försiktig,
en gång tog jag i för mycket, skakade fram och tillbaka som en tok,
vilket resulterade i att det blev en stor spricka i en fin Vicke Lindstrand-vas med riktigt smal hals.
Ja,ja, man lär av misstagen.
(jag köpte mina "Bottle Cleaner" på Cervera, men det finns nog på andra ställen också)
 
 
 
Imorgon ska jag visa lite foton från mässan.
 
Till er som var med på bloggträffen igår vill jag säga: Tack för senast! Det var super-roligt!
 
Ha en fortsatt trevlig lördag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Rose-Marie säger:

    Jättefina loppisfynd!
    Det där med blykulor, funkar nog som den gamla metoden med grus.
    Mamma gick alltid ut på gården och tog en näve grus i flaskor och burkar hon ville ha rena. Jag brukar också göra det.
    Så har man tillgång till det, så funkar det jättebra. Tror kanske lite bättre, då gruskornen är lite kantiga också.

    Svar: Precis Rose-Marie! Det är ett gammalt knep :) likaså ris är det många som använder. Det är väl lite mer kladd bara. Kulorna är lite lättare att ha till hands bara, kanske, egentligen skulle de kunna vara något mindre och något fler om man skulle få välja :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-15 | 15:12:26
  • Gila säger:

    Tack för igår. Jätteskoj att ses! Och grattis till fina kannan!

    Svar: Tack Gila! Ja, det var jättekul att träffas!
    Loppis Entusiasten

    2014-02-15 | 17:51:01
    Bloggadress: http://gilasgrotta.blogspot.com/
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Man kan koka upp vatten och ta en maskindisktablett också, funkar på det mesta

    Svar: Ja, det brukar också vara bra, den står i maskindiskmedel nu, ska få stå ett dygn, så får vi se om den blir snygg :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-15 | 21:31:46
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Birgitta säger:

    Måste erkänna att den är snygg den där kaffekannan även om den inte alls liknar den kaffekanna jag köpte på loppis igår.
    Åkte förbi hos Anki i Kolbäck förra lördagen och såg en vit, bullig kaffekanna som jag så gärna hade velat ha, men så tänkte jag till en extra vända och lät den stå kvar. När jag kom hem ångrade jag mig och var precis på vippen att åka tillbaka till loppiset, men så bestämde jag att om den fanns kvar till lördagen den här veckan skulle jag köpa den. Den fanns kvar och fick följa med mig hem :)
    Ha en fin söndag Helena!

    Svar: Nu blir jag nyfiken vad du har köpt för kanna :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-16 | 10:18:57
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se

Kommentera inlägget här: