Loppis Entusiasten

garn och dålig Tupperware

Jag har en stor Tupperware "Vippskål" som de senaste åren blivit konstig.
Det blir kletig på den yttre delen?
Jag är helt övertygad om att det är ett fabrikationsfel för svärmors burk blev precis likadan.
Tupperware-försäljaren hade även hört något om det tidigare.
Den har 2 lager av olika plastsorter och antagligen sker någon kemisk reaktion mellan de 2 lagren.
 
Om man tar bort det med svinto håller det i någon vecka, sedan är det likadant igen.
Tror ni att det gick på Tupperwares garanti? Inte då! Dåligt Tupperware!
 
Hur som helst så har jag hittat på ett användningsområde till den :)
 
 
Det blev en burk som man kan ha garnet i, antingen på bordet eller på golvet,
så nystanet slipper rulla iväg när man virkar, det funkade jättebra!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • CeciliaB säger:

    Hej.
    Ja det är ju så där ibland med garantin, jag har varit TW-säljare förut men det är tio år sedan och det som jag kommer ihåg att jag rekommenderade när plasten blev klibbig var att tvätta med ättika, eller riktigt varmt vatten, eller båda delar kanske...
    Det kanske kan hjälpa.

    /Cecilia

    Svar: Jag har provat allt möjligt, med hett vatten och olika rengöringsmedel hände ingenting, klibbigt likt kåda på något vis. jag har sett fenomenet någon gång på gamla dockor från 50-60-talet också, men då har det mer blivit oljigt, inte klibbigt. Det vore bra om man kunde hitta något medel som stoppar reaktionen, men jag tror inte att det går, då måste man nog få isär de 2 olika lagren :)
    Loppis Entusiasten

    2014-01-19 | 20:09:52
    Bloggadress: http://enmortinatet.blogspot.se
  • Marlene, mamma till Antonio säger:

    Snart idé:)

    Hurdå klibbig? Som sudd dom legat länge. Tänker på min famla suddsamling från 90-talet. Där är visa sudd klibbiga. De har väl smält och så förblir de klibbiga.

    Svar: Ja, det är kanske något liknande. Något ämne i plasten/gummit blir åldrat. Riktigt gamla Barbiedockor, de som kom alldeles i början, får ibland fett/oljigt ansikte, det kommer tillbaka även om det tvättas bort. Jag vet också en gammal regnjacka som hade hängt ganska länge i garderoben...alldeles kletig! usch, den fick kastas omgående! Man undrar ju vad olika sorters plast och gummi egentligen innehåller!?
    Loppis Entusiasten

    2014-01-20 | 22:31:13
    Bloggadress: http://marlenezufic.blogspot.com
  • Fröken Andrahand säger:

    Haha, fiffigt! Och fint förresten!

    2014-01-21 | 16:24:31
    Bloggadress: http://www.frokenandrahand.blogspot.se

Kommentera inlägget här: