Loppis Entusiasten

den trasiga tranan

 
Den var väldigt lortig, saknade största delen av näbben och ett ben hade gått av,
även lite av fästet nertill.
 
 
Jag tittade på min andra fågel för att se ungefär hur näbben ska se ut,
sedan offrade jag en pensel som ändå inte var något att ha.
 
 
Det var ingen konst att tälja till en näbb,
men att få den att sitta kvar var en annan femma!
5 gånger limmade jag med olika sorters lim, men det bara lossnade! :(
 
Till slut tröttnade väl sambon på mitt gnällande (läs grova svordomar) varje gång det lossnade,
så han sade:- Ta hit den, så ska jag fixa det!
 
Han borrade ett väldigt smalt hål i näbben och ett likadant i penselbiten,
stoppade i en nål i hålen och limmade med epoxylim.
Den blev liksom armerad inuti. Tack :D
 
 
Lite lätt infärgning behövdes förstås.
 
 
Jag hade gått rätt hårt åt med rengöring för den var ovanligt skitig,
så den är mycket mer matt än mina andra fåglar.
 
 
Jag tror att man ska polera med riktig polertrissa för att få fram den blanka,
lite genomskinliga lystern i hornet, men jag vet inte riktigt om jag vågar,
är lite rädd att den går sönder igen om jag gör det, har inte riktigt bestämt mig ännu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Oj så många inlägg du hunnit med sedan jag var in här sist! Gosiga Stilia djur, jättevackert grönt glas, och Carolinas loppis....är det det som öppnat borta vid Arne Design? Har inte varit där, men fick en lapp i brevlådan.
    Sen ditt (och sambons :)) jobb med fågeln. Jättefint blev det!

    Svar: Det har väl blivit lite ojämnt med blogginläggen nu, först glest, sedan tätt mellan dem :) Ja, Carolines loppis är det nyöppnade vid Arne Design.
    Loppis Entusiasten

    2014-07-29 | 15:10:40
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Ingrid G säger:

    Du är bara så Fantastiskt duktig på att fixa saker som andra bara skulle ha kastat, men Du får det att se ut som nytt!!!
    Heja Dig!! <3

    Kram / Ingrid

    Svar: Jag är nog egentligen inte duktigare än andra, det är bara det att det är kul att dona lite, men tack för komplimangen! (fast när det inte fungerade med limningen tyckte jag förstås inte att det var kul alls :) )
    Loppis Entusiasten

    2014-07-30 | 10:01:21
  • Hemmafrun säger:

    Schysst att du lagar saker ist för att slänga dem. Det borde vi göra med fler grejer, inte alltid slänga och köpa nytt. Vi skulle både spara pengar och spara på miljön :)

    Svar: Jag håller helt med! Ofta går saker att laga :)
    Loppis Entusiasten

    2014-08-11 | 09:13:49
    Bloggadress: http://hemgrontskont.blogspot.com

Kommentera inlägget här: