Loppis Entusiasten

lite fint och lite fult loppat idag

Jag tänkte när jag stack till loppis i morse att jag skulle hitta någon lämplig bänk/pall,
att ha på balkongen att ha blomsticklingar på.
Något som inte var så fint, som man inte behövde vara rädd om.
 
Och jag hittade något...
 
.
 
...men det var nog en av de fulaste grejer jag någonsin köpt på loppis,
men storleken var perfekt, precis vad jag tänkt mig!
Men jag måste nog måla om den, orkar nog inte se den blank-lackade furufärgen.
Jag tror att jag ska måla den i liknande färg som balkongväggen,
så att den liksom inte syns, smälter in i omgivningen istället :) 30:-
 
 
Den här termosen tyckte jag var snygg, märkt
Sylvette no. 870 Rotpunkt 6434 Niederaula Fabriquee en RFA Made in West Germany
Det säger mig inte ett dugg egentligen :) 25:-
 
 
4 snygga tallrikar i glas med något slags barr-motiv i relief på baksidan.
Jag vet inte vad det är, har inte sett dem tidigare, men god kvalitet var det i alla fall. 10:- styck

Tillägg:
Jag har fått info. om att tallrikarna kommer från norska Hadeland glassverk,
serien "Furu" gjordes 1970-talet till 1989.
Det fanns billigare kopior, men dessa kraftiga var äkta, tack snälla Tina :)
 
 
 
Mamma har precis en sådan här orkidekruka, så denna ska hon få. 20:-
 
 

En riktigt baddar-kruka/skål, jättestor, med slipad puntel 45:-
 
Jag har klippt ner mina Hoya Compacta blommor,
så jag tänkte sätta dem i den här
 
 
 
 
...så istället för att ha de här vaserna på balkongen...
 
 
 
...så provar jag såhär istället.
 
Sedan återstår att se om det blir några rötter på dem.
De är lite sega och kinkiga att få rötter på.
Jag brukar sätta den här sorten i jord direkt med en påse över,
men jag orkade inte med så många krukor,
får se hur det går :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Tina ON säger:

    Hei! Tallerkenene du kjøpte er produsert av norske Hadeland glassverk. Serien heter Furu. Det finnes flere forskjellige fat og skåler. De ble laget på 1970- og 1989-tallet. Det finnes også en billig etterligning, men de kraftige asjettene du fikk tak på, er ekte vare.

    Svar: Tack så mycket för informationen om tallrikarna Tina! Vad roligt! Jag såg att de var av god kvalite, jag kommer nog att använda dem som kakfat tror jag :)
    Loppis Entusiasten

    2014-06-09 | 08:34:18
    Bloggadress: http://tinasineting.blogspot.com

Kommentera inlägget här: