Loppis Entusiasten

omklädd lampskärm #2

Jag tog hand om ett stort lampskärmsskelett (heter det så?)
som en kompis skulle kasta på tippen.
Jag behöver egentligen ingen så stor skärm,
men en lampa på mitt loppis skulle behöva en,
så det fick bli ett lite neutralare tyg som passar fler :)
 
Den här hade inget tyg på
så jag fick rulla skärmen och rita ett mönster på papper.
 
 
 
 
Men det var himla svårt att få rundeln att stämma.
Jag fick nåla om allt 5 gånger + att jag fick klippa och ändra.
Man måste ha mycket bredare tygstycke än vad man tror,
på den här stora skärmen blev det nog 10 cm bredare än vad jag hade ritat mönstret!
 
 
Samma på den här, att jag skulle ha viljat ha den rakare egentligen.
Tyget är ett designtyg i andrasortering, med en massa skavanker,
som jag köpt på loppis för längesedan.
Men felfritt så pass att det räckte till en lampskärm i alla fall :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Lampskärmar kan verkligen vara pickliga att få ihop snyggt!
    Jag fyndade små skärmstommar med "midja" på loppis och tänkte att hur svårt kan det egentligen vara att sy ett rakt stycke och dra ihop med ett band i midjan?!
    Nu skulle det också till tunn resår i över och underkant, men jag satte glad i hågen igång med att sy av en bit broderat gammalt överlakan.
    Upptäckte att det var alldeles för tjockt....bytte till ett tunnare vitt bomullstyg och fick repa upp för att det blev för brett med tyg vid resåren. Sydde ihop igen, trädde på och tyckte det var för mycket tyg i rynkningen. Sprättade igen, sydde igen, men var ändå inte nöjd.
    Det blev inga lampskärmar. Stommarna åkte tillbaka till loppis....utan tyg :)

    Svar: Jag håller med dig helt och hållet! Man tror att det ska vara jättelätt, men det blir liksom inte lika fint som man tänker sig. Man förstår nästan varför det var populärt att sy lampskärmar för hand förr, det blir nog allra finast. Vi får gå en lampskärmskurs :)
    Loppis Entusiasten

    2014-06-25 | 13:16:14
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Rose-Marie säger:

    Den blev ju jättefin!
    Sydde fodrade lampskärmar förr, efter alla konstens regler, men det var en del pill.
    De blev ju sedan jätteomoderna och skänktes eller slängdes bort så småningom.

    Svar: Ja, det var populärt att sy lampskärmar när jag var ung, jag vet att en faster till mig gjorde en hel del. Man var inte intresserad då, men idag skulle jag kunna tänka mig att sy någon för hand. Det är klart, det är inte samma tyger som är poppis nu, då var det mycket rosa plysch, men jag tror att det är bra om det är något elastiska tyger, man får dem bättre spända då.
    Loppis Entusiasten

    2014-06-26 | 11:08:57
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Jättefint! Själv har jag fyndat gamla leksaker igen :-) Skall försöka få lagat Roddydockan jag köpte idag, den hade lite sprucken skalle men var fin för övrigt. Vet du var man kan fynda tidstypiska kläder till dem?

    Svar: Har du hittat fler! Vad kul! Ofta hade de bomullsklänningar, kanske inte så lätt att få tag i, det varierar så mycket i storlek, men Tradera kanske? Det är enklast om man kan sy själv, men annars är det bra om man har någon släkting som kan sticka eller virka till dockorna, då blir det liksom tidstypiskt trots att det är nygjort, för det var så vanligt att mammorna gjorde det till dockorna förr. Det finns ganska ofta stick och virkmönster som är gamla på Tradera. Hoppas att det går bra att limma skadan, det brukar fungera :)
    Loppis Entusiasten

    2014-06-28 | 18:36:32
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Tusen tack för tipsen, ja jag ser att Roddyn från idag har hemmasydda och stickade kläder :-) Kan tänka mig att de flesta hade det på den tiden :-)

    2014-06-28 | 20:10:56
    Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här: