Loppis Entusiasten

baddar-troll

Det blev inga fynd värda att nämnas idag,
så jag visar istället ett jättestort Damtroll som jag köpte på Tradera i veckan.
 
 
Vid första anblicken kan man tycka att den såg rätt fräsh ut,
men den var den inte :)
Inte annat att räkna med, den har säkert stått på en hylla och dammat sedan 1977
 
 
Man ser hur solkigt det är när man tar av det.
 
 
Såhär tvättar jag original trollkläder i filt:
 
Jag lägger dem i blöt i milt handtvättmedel, ca 1/2 timme.
Blanda inte olika färger i vattnet, de släpper mycket färg.
 
Medan det fortfararnde är vatten/tvättmedel i plagget,
lägger jag på plant underlag...
 
 
...och kör med fingertopparna över plagget på båda sidorna,
så att filten inte töjs eller förlorar formen.
Sedan tar jag duschen för att skölja bort tvättmedlet.
Dyngsurt lägger jag det platt på ett gammalt badlakan och pressar ur vattnet.
 
 
Till slut får det ligga och torka platt bara på hushållspapper.
 
Om ett plagg har blivit lite slitet och fult/vågigt/ojämt i kanten,
så kan man ta en sax och jämna till kanterna 1 mm eller så, filt fransar sig inte.
 
 
Jodå, han var egentligen vithårig!
Det gråa var bara damm!
Fräsht va :)
 
Ha en fortsatt trevlig helg!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta säger:

    Så fin han blev, charmtrollet!

    2014-03-01 | 14:06:09
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Khina säger:

    Oj! Snacka om skillnad å Tack för tipset!

    2014-03-01 | 18:54:03
    Bloggadress: http://gamlakonsum.blogspot.com
  • sophie säger:

    Jag tycker nog han ser än gladare ut också! Ha en trevlig helg det som är kvar av den!!!

    2014-03-01 | 19:47:29
  • Rose-Marie säger:

    Ja han blev ju jättefin!
    Men jag trodde inte man kunde tvätta "trollhår"
    Är inte det limmat?

    Svar: Jo, det är limmat. ibland kan det släppa en aning längs kanten, men det brukar det i och för sig ha gjort utan hårtvätt också. Det är i så fall bara att peta dit lite nytt lim. Oftast går det bra utan att det släpper något alls :)
    Loppis Entusiasten

    2014-03-02 | 14:08:32

Kommentera inlägget här: