Loppis Entusiasten

käthe kruse

Käthe Kruse föddes i Tyskland 1884 och är en av de allra mest kända dockmakarna.
Hon började tillverka dockor till sina egna barn,
då hon tyckte att de dockor som fanns var för sköra och inte tålde lek.
Dockorna tillverkades med ett huvud i muslin (?) som var stärkt och målat.
Kroppen hade ett metallskelett med flera lager bomull runtom.
Ibland sattes sand i dockorna för den rätta tyngden.
Det sägs att modellerna kommer från hennes egna barn.
Dockorna blev mycket populära så de började sedan säljas.
 
 
Bilden på de här gamla dockorna kommer från boken
DOCKOR av Valeri Jackson-Douet och Brenda Gerwat-Clark
 
Själv har jag bara en nytillverkad från 2007 som jag fyndade på Tradera.
Den heter Bade Baby och är i tillverkad i vinyl
 
 
Den hade inga kläder när jag köpte den, men nu är det fixat :)
 
 
Jag har inte lyckats klura ut vilken av modellerna "Bade baby" det är,
men en flicka är det i alla fall.
 
 
 
Jag samlar inte direkt på antika dockor annars, tycker nästan bäst om 50- till 70-tal,
men en Käthe Kruse skulle jag inte säga nej till, himla fina tycker jag.  
 
Googla gärna på Käthe Kruse så kommer det upp en massa fina dockor,
både gamla och nytillverkade :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Jag samlade opå dockor ett tag men Kruse var för dyr :P

    Svar: Ja, allrahelst de gamla är rackarns dyra. Den lilla nya i vinyl som jag köpte på Tradera verkade kosta ca 40 euro på Käthe Kruses hemsida i nypris. Men jag tittade aldrig vad de mer konstnärliga dockorna som också finns där kostade. Att man skulle loppisfynda en gammal är nog bara att drömma om :)
    Loppis Entusiasten

    2014-03-21 | 23:19:53
    Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här: