Loppis Entusiasten

trådrakt

Jag håller på att hjälpa en granne med hennes gardiner,
så jag tänkte passa på att visa ett knep för att klippa stora tygstycken trådrakt.
 
Ibland är det inte så lätt att gå efter mönstret,
och ännu värre om det är enfärgat.
 
 
 
Klipp ett jack på några centimeter bara...
 
 
...pillra fram en tråd. Titta noga att den går åt rätt håll tvärs över längden.
 
 
Dra i tråden försiktigt så tyget rynkar sig.
Dra så långt det går, till slut brukar den gå av,
det är lite olika på tygsorter.
 
 
Nu var det ganska svårt att visa tydligt på det här tyget,
men tråddragningen brukar synas tydligt,
så då klipper man efter det.
 
 
Sedan när man inte ser dragningen längre,
så är det bara att lirka fram en ny tråd igen och fortsätta.
 
 
Hela vägen över längden.
Visst kan det vara lite pillrigt,
men det är helt klart värt besväret ibland,
istället för att det blir snett och man får klippa om,
man vet att det är 100% trådrakt :)
 
Tack Agneta på Agnetas tyger och Ting i Hallstahammar,
som lärde mig det här knepet. Det har jag haft mycket nytta av :)
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta Snaque säger:

    Bra tips fortsätter att alltid vara bra tips - de blir aldrig omoderna. :) Min mor, som sydde och vävde mycket, lärde mig detta när jag som mycket ung tjatade mig till att få börja använda hennes nyinköpta elektriska symaskin. Genom åren har jag haft stor nytta av mammas olika tips. :)

    Svar: Min mammas moster var väldigt duktig, sydde kläder till hela byn när hon levde. Vi tillbringade somrarna hos henne och hon har också lärt mig många knep som är bra. Jag försöker komma ihåg att föra dessa vidare till t.ex dottern, det gäller bara att komma ihåg det :)
    Loppis Entusiasten

    2014-10-23 | 23:58:00
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Marie säger:

    Jättebra tips! Har ju hört om det men du visade ju precis så jag kanske vågar mig på det!
    Till våren ska jag försöka sy gardiner till två rum!
    Tack från Marie

    2014-10-25 | 20:13:56

Kommentera inlägget här: