Loppis Entusiasten

att sy i tunn polyester

 
En Barbieklänning som behövde nya ärmar.
 
 
Sådant här tunt tyg fransar sig gärna.
Inte blir det snyggt att sicksacka heller, det syns igenom sedan.
Om man eldar på kanterna, både på tyg och band så går det lätt att sy sedan.
Lågan ska vara ca 1 cm från tygkanten, det ska bara bli lite svedd kant.
Man kan sedan känna att det är liksom en liten hård kant på tyget.
Obs! Funkar bara på polyester!
Sedan är det lätt att bara tråckla ihop delarna för hand :)
 
 
Ha en trevlig fredag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta Snaque säger:

    Händiga, flitiga flicka - du fixar allt!
    Önskar dig och familjen en fin helg!

    Svar: Tack Anta! Jag vet att jag talat om eldar-knepet någon gång tidigare, men när man snart är 50 så får man bli lite tjatig :) Ha en fin helg du med!
    Loppis Entusiasten

    2014-09-27 | 17:53:05
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Anta Snaque säger:

    Du är inte alls tjatig - nya läsare kommer till som inte har läst dina fiffiga tips. :)
    Jag använder mig också av eldar-knepet emellanåt. T.ex. när jag knyter makramé och splitsar rep i syntetmaterial. Bästa sättet att få hållbara ändar.

    Svar: ja, pappa visade att man kunde elda på änden på grova plastrep för att de inte skulle fransa sig en gång för länge sedan, det var så jag kom på att det funkar på all syntet, även tygkanter. Samma om man inte vet om ett tyg är i syntet eller bomull kan man prova lite i kanten, brinner det är det naturfibrer, smälter det innehåller det syntet :)
    Loppis Entusiasten

    2014-09-27 | 21:19:10
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com

Kommentera inlägget här: