Loppis Entusiasten

lite loppat

Lite små inköp :)
 
 
En liten Tilgmans björn 20:-
 
 
En liten miniatyrvas i mässing och emalj eller målat, vet ej :) 10:- tror jag det var
 
 
40.- för denna vas som jag inte har en aning om var den kommer ifrån
 
 
En oljelykta i serien Kekkerit från Iittala 10:-
Jag blev lite full i skratt när jag öppnade den hemma.....
 
 
Lite eldat på toppen där.
Om det nu, mot förmodan, skulle fungera med skosnöre i en oljelykta,
så kanske man bör ha lite olja i också. Man ska nog inte köra med ett torrt skosnöre, haha :D
 
Hoppas att ni har en fin Påsk, här har solen lyst fint till och från :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lilian säger:

    hej!
    Jag tror att den lilla vasen är gjord i en teknik som kallas closonne' ( med risk för stavfel).
    För många år sedan var jag i Kina och såg hur man tillverkade vaser, smycken och annat i denna teknik.
    Ett antal kvinnor satt i ett dåligt upplyst rum och fäste små mini metallformar på en metallvas. När hela vasen var helt dekorerad med de små formarna hade de ett litet verktyg och med det fyllde de formarna med ett pulveri olika färg beroende på motivet. När detta var gjort hettades vasen upp. och pulvret smälte i sin form och det ljusa pulvret i de olika formarna ändrades ochfick en mörkare djupare färg.
    Jag såg inte men uppfattade det som att när pulvret smält och vasen svalnat så kunde man slipa de olika små ytorna för att få en jämn yta.
    Metallhantverkare som du ser är den lilla metallformar som skiljer de olika färgerna åt.
    Jag insåg att det var ett oerhört arbete som krävde mycket god syn.

    Svar: Vad kul att höra hur det går till! Det låter som emalj-arbete just när de lägger på pulver och värmer. Jag kommer ihåg att vi fick prova på det på slöjden i skolan och då lade man pulver på en liten metallplatta och värmde, de gjorde vi berlocker av :)
    Loppis Entusiasten

    2016-03-29 | 23:41:39

Kommentera inlägget här: