Loppis Entusiasten

omrotning på barbie

Nu har jag passat på att ta lite foton när jag rotade om den senaste Barbiedockan.
Det här är bara ett sätt av många att sätta nytt hår på dockor, många gör annorlunda.
 
 
 
 
En typiskt hemmaklippt Barbie,
som det inte ens är någon ide att försöka snygga till.
 
 
Jag börjar med att doppa huvudet i uppkokt vatten i kanske 1 minut.
Det är för att gummit ska bli riktigt mjukt.
Man ska kunna bända av huvudet från ankaret inuti, utan att det går sönder något.
 
 
Man får bända ordentligt för att få bort huvudet från kroppen och hullingarna på halsen,
men det brukar gå till slut.
 
 
Sedan klipper jag håret så kort som möjligt.
 
 
Resten av håret drar jag ut med en smal tång inifrån.
 
 
Hår för omrotning finns att köpa på lite olika ställen på nätet.
Jag har köpt hår och långa nålar från Retrodolls, har varit jättenöjd med det.
De har lite olika sorters hår, det här heter POLY, färg LILAC WHISPER.
(lite lila-grå slingat)
Inte är det dyrt heller, under 30:- för en slinga, ca 95 cm, som kanske räcker till en Barbie
(jag har köpt 2 av varje färg för att vara på säkra sidan)
 
 
På det sättet jag gör brukar det räcka med en slinga.
Den delar jag i 3 delar om man inte ska ha så väldigt långt hår.
Jag tycker inte att man ska dela i 3 delar på en gång första gången,
kanske man tycker att det känns för kort att hålla på med,
för det är lite på gränsen vad man behöver ha för att det inte ska glida ur nålsögat sedan!
Prova med lite först!
 
 
Gummibandet ska vara så nära kanten som möjligt, så man inte slösar så mycket hår,
sedan klipper man de slingor man ska ha också så nära som möjligt.
 
 
Jag gör en ögla på mitten,
(stoppar in nålen i öglan och dar åt för att få den precis på mitten)
 
 
 
Nu ska ena änden upp i ett hål, och den andra änden i hålet närmast brevid.
Jag brukar börja med benan för den är jobbigast :)
 
 
Nu kan man tycka att det blev en ful bena,
men den ska delas såhär:
 
 
Man börjar vid kanten,
sedan ska de små pluggar som sitter på vänster sida föras över till höger sida av huvudet,
och de som sitter på höger sida ska över till den vänstra halvan av huvudet.
Bara en liten plugg itaget i rad, så det gäller att vara lite konsentrerad här :)
Jag brukar ta hjälp av en nål för att sära på pluggarna.
 
 
 
Sedan sätter jag fast det med snoddar,
man vill ju inte att det ska blanda sig igen när man jobbat med det.
 
 
Sedan är det bara att fylla i resten.
 
Det är lite som handarbete,
man gör lite då och då, så är det plötsligt klart,
men det är bra om det inte går jättelänge mellan gångerna,
för själva känslan att hitta hålen kommer efter ett litet ett tag :)
 
 
Nu ska det formas lite, annars står det bara rakt upp.
 
 
 
Nu gjorde jag ingen särskild frisyr, utan ville bara platta ner det.
Jag kokade upp en liter vatten som sedan hälldes på bara, hettan formar om plasten.
 
 
..sedan fick det torka över natten.
 
 
 
Kanske jag gör någon frisyr med lite vågor eller så,
men det får bli någon annan gång :)
 
 
 
 

Kommentarer

  • Rose-Marie säger:

    Det blev hur fint som helst!
    Nu blev jag frestad att börja igen.

    Svar: Ja, det är riktigt roligt när man kommer igång :)
    Loppis Entusiasten

    2016-03-01 | 14:58:13
  • Anta Snaque säger:

    Vilket pillergöra! Det gäller att ha både fingerfärdighet och tålamod. Du har båda. Och så blir allt du gör så jättesnyggt. Varje gång!
    Ha det gott!

    Svar: Tack :)
    Loppis Entusiasten

    2016-03-01 | 15:11:15
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Birgitta säger:

    Järnvägars vilket pillipilljobb! Vilket enormt tålamod du måste ha....eller så handlar det bara om envishet :)
    Kram!

    Svar: Det är nog mest envishet, eller att jag vill se hur det blir i slutändan :) När man väl börjar vill man att det ska bli klart fort :)
    Loppis Entusiasten

    2016-03-01 | 15:29:36
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Renée säger:

    Snyggt! Tack för en bra guide, har velat prova på omrotning ett tag men inte riktigt förstått hur det går till. Använder du en vanlig synål eller en docknål?

    Svar: Hej! Nu har jag varit in och kikat på din blogg också, kul! Den ska jag lägga till i min lista :) Jag köpte lite långa nålar av Retrodolls, men min allra första omrotning tog jag en nål jag hade hemma sedan förr, det gick också, men det är nog lite smidigare med en lite längre, annars är det precis som en vanlig nål (jag kunde ju ha fotat den med :) ) Min nål är 8,5 cm lång
    Loppis Entusiasten

    2016-03-01 | 19:03:31
    Bloggadress: http://barbieandotherdolls.blogspot.se/
  • Renée säger:

    Tack, vad roligt!:) Är en ganska ny bloggare men börjar komma igång. Okej, bra att veta!:) Ska absolut prova på det - om jag har tillräckligt med tålamod vill säga, haha.

    Svar: Man behöver inte ha så mycket tålamod egentligen, man tar lite i taget när man känner för det :)
    Loppis Entusiasten

    2016-03-06 | 21:03:43
    Bloggadress: http://barbieandotherdolls.blogspot.se

Kommentera inlägget här: