Loppis Entusiasten

tavla broderad i ull

Ibland kan man hitta broderade tavlor som ser så förskräckligt lortiga ut på loppis.
Ja, ibland kan de ju vara väldigt lortiga,
men ibland är det ullen i broderiet som gjort att det ser så fult ut.
 
Egentligen ska man inte ha glas på broderier i ull,
för det finns ett fett i ullen som fastnar på glaset efter en tid.
 
Den här hittade jag nyligen på loppis,
broderad i "petit points"="mycket små stygn" som oftast finns i äldre broderier bara.
Jag kände att jag måste rädda den från tippen :D
 
 
 
 
Glaset var inte snyggt...
 
 
 
Inramningen var under all kritik,
de hade kört de breda nitarna rakt igenom broderiet så det blev stora jack i det.
Nåja, brottet är väl preskiberat vid det här laget.
 
 
 
I vanliga fall brukar jag tvätta gamla broderier,
men det gjorde jag inte nu, det hade ju varit väl inkapslat, så lortigt var det nog inte :)
 
Som vanligt är det jättesvårt att fota ett motiv bakom glas, det bara speglar sig,
men nu blev det i alla fall fräsht igen :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Tänk ändå hur mycket jobb det ligger bakom en sån här tavla. Någon har tålmodigt sytt stygn på stygn och så har det knappt något värde idag. Blir så glad då jag ser att det finns de som köper broderier och gör om dem till kuddar, väskor eller fäller in dem i arbeten av olika slag. Blir lika glad då jag ser hur du tvättar och fixar så det blir nyskick på saker igen så de får leva vidare ett tag till :)
    Ha en fin lördag!

    Svar: ja, jag tycker precis likadant. Jag har gjort en del kuddar av tavlor när jag tycker att motivet passar, det blir så annorlunda och passar mycket bättre i dagens inredning :) Ha en fin lördag Birgitta!
    Loppis Entusiasten

    2016-03-12 | 08:06:58
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Rose-Marie säger:

    Blev ju en helt annan lyster och finare färger.

    Svar: Ja, det blir lite skillnad när man får rent det jättedimmiga glaset :)
    Loppis Entusiasten

    2016-03-12 | 19:19:59

Kommentera inlägget här: