Loppis Entusiasten

tevagn/brickbord

Jag vet inte riktigt vad det här kallas, men det är en ihopfällbar vagn i mässing med löstagbara brickor i teak. Jag hittade den billigt på vår lokala fb-loppissida. Ganska medfaren och lortig.
 
 
 
På mässingen fanns ett gammalt halvt bortskavt lager av lack/plast.
Det lades på för att man ska slippa putsa mässingen, och som skydd,
men när det flagar av blir det väldigt fult
 
 
Brickorna hade också ett tunt lager lack som var borta på flera ställen.
Det hade också blivit lite "träresning", virket reser sig av fukt och blir "rivigt",
så jag bestämde mig för att putsa bort all lack med sandpapper och bara smörja in med teakolja.
 
Lacken på underredet gick att putsa bort med svinto väldigt lätt,
det blev så bra så jag behövde inte ens efterpolera, men det gör jag nog om ett år eller så,
när det mörknar nästa gång.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Det är så härligt att se dig fixa i ordning saker som säkert många skulle se som objekt lagom för tippen. Med din omvårdnad blir de ju som nya och får leva kvar till eftervärlden och den där vagnen borde ju vara ett hett eftertraktat 50 tals objekt i det skick det är nu!

    Svar: Ja, jag tror nog att det skulle gå bra att sälja den till de som gillar 50-60-tal för den är ganska tidstypisk.
    Loppis Entusiasten

    2016-11-13 | 09:40:38
  • Britt-Marie säger:

    Saknar dina loppisfynd, det är alltid lika kul att se vad du hittat. Dessutom beundrar jag din förmåga att pyssla och förändra saker, allt du tar i blir till "guld". Jag handlar också mycket på loppis och tänker att jag ska använda det till olika projekt, men oftast hamnar fynden i nåt skåp. Men det är väl tanken som räknas :)

    Svar: Ja, jag försöker att inte handla hem allt för mycket från loppis, det blir så överfullt hemma så det blir lite mindre att visa på bloggen. Det har blivit att jag budar hem saker jag verkligen vill ha från Tradera istället. man skulle kunna visa det på bloggen, men det glöms ofta bort, det blir inga direkta loppisfynd när man får betala marknadspriser. Sista tiden har jag inte hittat mycket roligt på loppis, men det kan ju snabbt svänga i alla fall :)
    Loppis Entusiasten

    2016-11-13 | 10:04:37
  • Rose-Marie säger:

    Du har verkligen fått till denna fina brickvagn.
    I sann Gnosjöanda ;)

    Svar: Tack :)
    Loppis Entusiasten

    2016-11-13 | 18:15:38

Kommentera inlägget här: