Loppis Entusiasten

helgens loppis-inköp

 
 
Åter ett Figgjo Flint-fynd i lördags, 20:- för en fin kanna som verkade i stort sett oanvänd :)
 
 
EDA glasbruk eller något annat förhistoriskt? Nej, jag kan inte sådant :) men gammalt i alla fall.
Jag har ett liknande glas till och 2 karaffer som matchar.
Lite av det fanns kvar från sambons gamla farmor, så det är kul att kunna komplettera lite.
Det var nog meningen att det skulle finnas till hands på nattduksbordet.
Jag skulle vilja hitta korkar till karafferna, men har inte sett den färgen (inte letat aktivt heller) 5:-
 
 
Det här var en sådan riktigt onödig grej som jag bara inte kunde motstå.
En liten, liten dosa i material (hehe, vet ej)
På ryggen sitter 2 pyttesmå sköldpaddebebisar....
....fast de är egentligen örhängen! Plopparna sitter fast inuti!
Tar man loss dem blir det 2 små hål på ryggen bara.
Man skulle hunna tro att det är gammalt, men inte alls av stämplarna att tyda.
 
 
Jag tror det står TORSO och copyright. 50:- kostade den
 
 
Hos Bellas Kuriosa hittade jag en lite större "Ultima Thule" skål för 50:-,
kul då jag har haft de mindre efterrättsskålarna ända sedan tonåren.
 
Jag har flera olika serier i Iittala, jag tycker det går rätt bra att blanda när man dukar,
de passar ganska bra ihop ändå.
Karaffen i Ultima Thule skulle jag vilja ha, den har jättesnygg form :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Vilken originell liten sköldpadda :)
    Jag har också en del Iittala som efterrättsskålar och assietter som liknar den där Ultima Thule skålen. De har likadana bubblor i botten och räfflade kanter, men efterrättsskålarna har en rundare form. Jag lyckas aldrig komma ihåg vad serier heter fast jag säkert hört det många gånger. Är glad att jag kommer ihåg att det är Iittala :)
    Kram

    Svar: Efterrättsskålarna ser lite rundare ut så det kanske är samma, Ultima Thule? Annars finns Kekkerit, de liknar lite. Det finns så många olika serier, jag säger ofta fel namn på mina grejer, men äsch inte så noga :)
    Loppis Entusiasten

    2017-02-15 | 18:46:17

Kommentera inlägget här: