Loppis Entusiasten

kassar i nylon

Jag köpte lite tyg av en tjej,
då skickade hon med en hel kasse med tyger som kommer från gamla klänningar gratis!
Hon menade att jag kunde göra dockkläder, och visst det kommer att räcka till det också :)
 
 
Eftersom det var flera tyger i nylon och ren syntet som inte alls fransar sig,
tyckte jag att det skulle vara perfekt att sy "plastkassar" att ha till matvarorna.
Man slipper sicksacka och kanta, mycket smidigare.
(det var en massa mer tyger som inte jag fotade)
 
 
 
 
Jag gjorde 2 stycken i samma modell som plastkassar,
men i lite olika storlek beroende på hur mycket tyg det fanns.
Nu blev det ju lite skarvat, det behöver man inte göra om man har en hel tygbit.
 
 
 
Det är så svårt att fota hur det är sytt, men om man tänker sig att man klipper upp en kasse,
ritar av den och syr som vanligt, sidsömmar och hela dubbla bredden vid handtagen,
sedan viker in ca 10 cm i kanten, så hantaget blir dubbelt och lika mycket invikt i sidan.
Tiil sist syr man en sticklings-söm på samma ställen där plastkassar är svetsade,
så att det hålls kvar så :)
Någon som förstod? :)
Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att fota hur man gör.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Åh vilka underbara tygkassar <3 Älskar tygerna.

    Och jag är grymt imponerad utav hur du räddar gamla medfarna dockor. Har just fått ett 50-tal dockor i varierande kvalitet, mest Barbie som jag nu blivit inspirerad att försöka rädda.

    Svar: Tack Sanna! Vad roligt att få en massa dockor! De blir nog jättefina. Ett litet tips är att lägga undan dem så att man inte ser dem och bara koncentrera sig på en i taget. Ser man en massa skruttiga ligga blir det lätt att man känner sig stressad att skynda sig göra i ordning dem, men då blir det inte lika bra eller lika kul att hålla på :) Lycka till!
    Loppis Entusiasten

    2017-02-09 | 16:20:45
    Bloggadress: http://krimskramsan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: